Ik denk net zoals veel Nederlanders Jan, Piet of Wim heten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nou je haalt me de woorden uit mn mond +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zijn wel voornamen (Jan, Piet, Wim)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jansen, Pietersen, Wilemse :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat inderdaad iedereen dit antwoord had gegeven,Jant, Piet, Klaas, evenals de achternamen :)
Het is hetzelfde als vragen waarom er in Nederland zoveel mensen Jansen of De Vries heten.
Kim, Lee & Park zijn namelijk achternamen.

Hun achternaam wordt eerst genoemd, dan de voornaam. Ik heb vroeger jaren een penvriendin in Zuid-Korea gehad, haar naam: Yeong Eun-Uk. Yeong=achternaam Eun Uk is voornaam.

Toegevoegd na 2 minuten:
Hmm.. volgens wiki (engelstalig) is het een erg fortuinlijke naam:
"Kim is the most common family name in Korea. The name is common in both modern-day North Korea and South Korea. The hanja used for the name (金) means "gold," and although the character is usually pronounced "geum" (금) in Korea, it is pronounced "gim" (김) when used for the family name and names of some cities, e.g., Gimhae (김해, 金海) and Gimpo (김포, 金浦)."

http://en.wikipedia.org/wiki/Kim_%28Korean_name%29
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens Geen Commentaar heeft dat te maken met de "tijdsduur van de achternamen". In Nederland is de achternaam lang niet zo oud als in Korea.

Ze hebben al veel langer hun achternaam dan wij hier in Nederland. Het feit dat een naam overleeft heeft tot in het heden is voornamelijk een kwestie van geluk: de Lee's zorgden in de cruciale vroege periode blijkbaar voor veel mannelijk nageslacht. In Nederland zijn de overlevende namen vaak de minst creatieve en daardoor kozen meer mensen tegelijk voor dezelfde naam. Daarom hebben we zoveel de Vriesen, de Boeren en de Jongen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ah, het was in het nieuws vandaag: http://www.nieuws.be/nieuws/WW_Uitstervende_achternamen_c19811e1.aspx

Toegevoegd na 10 minuten:
In 1811 moest iedereen zonder achternaam zelf een naam registreren in Europa. Dat leidde tot iets meer variatie in namen. In Korea is de achternaam heel wat langer in gebruik en zullen sommige namen uitsterven.

Volgens het Galton-Watson Proces is het uitserven afhankelijk van hoeveel mensen de achternaam nu hebben, het gemiddeld aantal zonen en het aantal generaties dat je vooruit kijkt. Lee, Kim en Park waren kennelijk foruinelijk in de voortplanting.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In aziatische landen zijn niet zoveel familie namen. In China vertelden men mij zijn er maar een stuk of 5, eaarbij Wong en Han het meeste voorkomen. Je kunt geen familienamen verzinnen, zoals voornamen. Om te weten waarom er zo weinig zijn, zul je moeten terugzoeken in de geschiedenis hoe achternamen tot stand zijn gekomen. Als het in Nederland bijv. de gewoonte zou zijn geweest om iedereenn de naam van de provincie te geven, dan hadden wij er nu 7 achternamen gehad.