Hoe komt het toch, dat soms een woord op het puntje van je tong ligt, maar op dat moment kan je er niet op komen....acuut geheugenverlies?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
1.2K
capthavoc
14 jaar geleden
leuke vraag maar het antwoord ligt op het puntje van mijn tong ;) lol
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hiii

Het beste antwoord

Onze informatie zit in ons brein opgeslagen in zeg maar drie verschillende hokjes.
Sommige dingen mag je weer snel vergeten, hokje 1
Andere dingen moet je echt wel onhouden anders kan je niet functioneren. hokje 2
Heel extreme ervaringen vergeet je de rest van je leven niet meer. Hokje 3
Al deze hokjes zijn met elkaar verbonden.
Bij een aan jou gestelde vraag, moet er in je brein het goede hokje opengetrokken, dat gaat wel eens mis, je weet dat het ergens zit, kan het bijna uitspreken , maar net niet, haastig probeer je een ander hokje open te trekken, maar door je haast wordt je onzeker en er ontstaat een blokkade tussen al die verbindingen tussen die hokjes.
Je kan met geen mogelijkheid meer het goede hokje opentrekken,wat je ook doet , het lukt niet.
Pas later weet je ineens het antwoord, zo maar zonder na te denken, maar de stress is weg, daarom ook de blokkade en alle verbindingen werken weer.
Het antwoord komt nu vanzelf omdat je al getrokken had aan de verbindingen van het goede hokje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo is het. Mooi uitgelegd!
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duidelijke uitleg weer Ed....een plus+

Andere antwoorden (8)

Spanning... dat is het hoe meer je gespannen bent hoe onintelligenter je bent, zie je dat?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mmmmmm, ik had het afgelopen zomer nog....toen lag ik in een hangmat een beetje te doemelen, dat ik op dat moment gespannen was...nou nee:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je er niks van af weet, zwijg je beter! Dit is het helemaal niet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij gelooft die TOT-onzin?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is helemaal geen onzin, dat is wetenschappelijk bewezen! 't Is onderzocht met honderden proefpersonen! Jij kunt er echt niet tegen dat je eens geen gelijk hebt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan er wel tegen dat ik geen gelijk heb, maar ik kan er niet tegen dat jij gelijk hebt... LOL...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pech dan. Aan jouw meeste antwoorden te lezen, behalve die van de laatste dagen, dacht ik nochtans dat jij minder kleinzerig was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LOL...
Ik heb dat ook wel eens, maar ik merk dat als ik even de rust neem dat het me dan toch weer te binnen schiet. Het komt volgens mij dat je het dan even druk hebt met van alles en nog wat .Is je hoofd een beetje vol ,en ben je minder helder.Bij vermoeidheid zie ik dat ook wel bij me zelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Teveel chemische verbindingen in je hersenen zijn dan gebruikt voor 't onthouden/verwerken van andere zaken. Oftewel, de zaken die je de laatste tijd gedaan/meegemaakt hebt, hadden te weinig link met 't gene wat je probeert je te herinneren.
En hoe ouder je wordt of hoe meer je rookt of drinkt (alcohol), hoe vaker 't zal optreden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klinkt logisch, toch heb ik er ook last van... (23, rookt niet drinkt nooit) Ik heb het altijd met het woord Culemborg, en ook heel vaak als ik acteurs herken en wil weten waarvan.
Er zit veel in ons geheugen opgeslagen, maar soms zijn de wegwijzers wat besneeuwd en dan kan je het niet vinden. Na een tijdje kom je van de andere kant en dan zie je het bordje wel en dan vind je het vanzelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het loopt niet soepel. Je kan niet meer uit je woorden komen.

Dit kan twee betekenissen hebben:
1) Je gesprekspartner heeft de overhand en onderdrukt jouw met zijn houding. Hij is waarschijnlijk degene die het meeste het woord voert.

2) Wat je wilt zeggen mag even niet gezegd worden. Die ander zal zelf moeten ervaren en erachter komen wat je hem zou willen vertellen. Je mag niet alles voorzeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In mijn geval is dat nooit van toepassing; het is in gewoon rustige praatjes en zelfs buiten een gesprek...
Volgens de theorie van een cognitief een van de woorden met functies van hersenen het geluid door elkaar raakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je nog jong bent: spanning door het opeens te willen.Als je al wat ouder bent: sleet.Soms komt het wat later en soms kan je er gewoon niet meer op komen. Dat is normaal en het is geen begin van Alzheimer, en ja verlies van een tikkeltje geheugen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier is onderzoek naar gedaan, dit wordt het tip of the tongue-fenomeen (TOT) genoemd. De psychologen Brown en McNeill hebben ontdekt dat je bij iemand een TOT-toestand kunt opwekken door hem/haar een woordenboekdefinitie te laten lezen, met de opdracht het bedoelde woord te noemen. In een deel van de gevallen krijgt een proefpersoon dan dat kriebelige gevoel dat zo kenmerkend is voor een TOT. Als de proefpersonen een taal spreken met grammaticaal geslacht, blijkt dat ze in deze TOT-toestand desgevraagd het grammaticale geslacht van het woord kunnen benoemen en dat ze daarbij veel vaker dan het toeval voorspelt goed zitten. Dit wijst erop dat ook de syntactische kenmerken geactiveerd zijn en dat het dus de klanken zijn die er niet uit willen komen. Iets dergelijks zien we bij patiënten met afasie (een aantasting van het vermogen om taal te begrijpen (luisteren, lezen) of te produceren (spreken, schrijven) als gevolg van een focaal hersenletsel), die structureel problemen hebben met het oproepen van woorden (anomie).