Heeft "bar" (als in café) een andere betekenis in het Vlaams?

Wij gaan een biertje drinken in een bar of café. Wat bedoelen ze in België met een bar?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
7K
SimonV
7 jaar geleden
Voor Nederlanders zijn bar en café vrijwel synoniem.
Ik heb de indruk dat een bar voor Belgen eerder een chique of trendy café is.
Amadea
7 jaar geleden
Maar voor een Belg in een trein is een bar kennelijk een gelegenheid om iets te eten. Zie http://www.startpagina.nl/v/vervoer/treinen/vraag/607101/tgv-treinen-barrijtuig

Het beste antwoord

De term komt voor in het algemene spoorwegjargon. Algemeen, dus niet alleen in België maar ook in Nederland. In dat jargon is een barrijtuig: een rijtuig voorzien van een kleine keuken, bar of cafetaria.

Volgens het Vlaams woordenboek is een bar een turntoestel, namelijk een brug met twee lange houten leggers.

Gaan Vlaamse Belgen gezellig iets drinken dan zeggen zij dat ze ‘op café gaan’.
Amadea
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zoals Nederlanders 'naar de kroeg gaan'.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In Vlaanderen spreekt men niet alleen van op café gaan maar ook van op hotel gaan.
Zoiets als op bezoek gaan.
Op restaurant gaan zoals Taaladvies zegt is in Vlaanderen niet gebruikelijk. Daar wordt gewoon naar een restaurant gegaan.
Vlaanderen heeft niet alleen koffiebars maar ook minstens 80 bars.
http://www.goudengids.be/bars/provincie-west-vlaanderen/

Andere antwoorden (1)

Het woord bar is naast een Nederlands ook een Engels woord. En de café of bar houders weten dit. En zullen rekening houden met de niet Vlaamse bezoekers en geen streekwoorden gebruiken. Nu zal een Vlaamse bar iets anders er uit zien als een Nederlandse bar of een Engelse bar. Maar veel verschil zal er niet in zijn. Behalve dan dat je een Vlaamse bar Vlaamse streekproducten verwacht. En geen Nederlands bier of Engels bier.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Precies, en waar men op het gemak één of meerdere soorten bieren kan degusteren, zoals Trappisten, artisanale geuzen & krieken.