Wanneer vallen Pasen en Pinksteren op één dag?

Ik krijg het regelmatig te horen als ik weer eens een niet-zo-serieuze vraag stel.
waar komt die uitspraak eigenlijk vandaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
13.7K

Het beste antwoord

Waar de uitspraak eigenlijk vandaan komt weet ik niet.

Wat ik wel weet is, dat, als tweede Paasdag wordt afgeschaft, Pasen op één dag valt. Als we hetzelfde doen met tweede pinksterdag, dan vallen Pasen én Pinksteren op één dag...
rose
14 jaar geleden
rose
14 jaar geleden
Dank je, DutchMonique
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En waarom zou dat? Pinksteren en Pasen blijven immers op dezelfde dag staan, ook al schaf je nog zo veel feestdagen af. Een week kun je niet inkorten!
rose
14 jaar geleden
Ik beweer niet dat ze dan samenvallen, ik beweer dat ze dan beiden op één dag vallen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is 't zelfde, hé.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vind t een best goed antwoord, gewoon anders nagedacht.
rose
14 jaar geleden
Dank, Daank!

Andere antwoorden (9)

Dat is heel toevallig afgelopen Sommeldag geweest. Dat komt over 42 jaar weer terug,tegelijk met de komeet van Jan!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waarom -1?
gewoon een luchtig antwoord, een leuk antwoord.
Nooit omdat pinksteren 50 dagen na Pasen is .Dat komt om het Joodse Paasfeest en 50 dagen erna is het weken feest voor de Joden. En de Christenen hebben daar het pinksterfeest van gemaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is er eigenlijk wel een feest,wat niet door de christenen is gepikt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uhhhh hemelvaart ???
Is wel grappig. Pasen (sterfdag van Jesus bij Cristenen) valt ieder jaar op een andere dag. De kerk heeft namelijk bepaalt dat Pasen valt op de eerste zondag na de eerste volle maan na de start van de lente (1 maart)

Daarna stond Jesus (volgens de bijbel) weer op om op de 50e dag na pasen naar de hemel te gaan (Hemelvaart)

En 10 dagen daarna kregen de apostelen de "geest", dat is Pinksteren.

Ik hoop dat je het nog kunt volgen... De meeste mensen wisten alleen dat Pasen en Hemelvaart dus nooit op een dag konden vallen. En Pinksteren (dus) al helemaal niet.

Je kunt tegenwoordig andere, gelijkwaardige dingen opnoemen zoals:

- wanneer de hel dichtvriest
- ik mag een biet worden
- als we het kwartje van Kok op de benzine weer terugkrijgen :-)
- of zo..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pasen en Pinksteren vallen, zoals al gezegd, nooit op één dag. Het is een antwoord op een vraag die meestal te maken heeft met iets dat je (hebben) wil en die begint met "Wanneer...": "Wanneer krijg ik nou een keer een Nintendo van jullie?", "Wanneer gaan we nou ook een keer naar Centerparcs?", "Wanneer mag ik nou eens om 4 uur 's nachts thuiskomen?".

Het antwoord is "nooit", maar dan vermomd als een niet bestaand tijdstip: "Wanneer Pasen en Pinksteren op één dag vallen", inderdaad het Nederlands equivalent van "When hell freezes over!"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Daank;

Pasen en Pinksteren vallen alleen op een dag met Sint Juttemis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie zegt dat iets zal gebeuren als Pasen en Pinksteren op één dag vallen, bedoelt dat iets nooit zal gebeuren. Van Dale (2005) geeft de variant als Pasen op een vrijdag valt – ook dat betekent 'nooit', want Eerste Paasdag valt altijd op een
zondag. Een synoniem van deze uitdrukking is met sint-juttemis.

Het Groot Uitdrukkingenwoordenboek van Van Dale (2006) vermeldt:

"Pasen is het feest ter nagedachtenis aan de kruisiging en opstanding van Jezus en valt – afhankelijk van de maanstand – in maart of april. Pinksteren, het feest waarop de uitstorting van de Heilige Geest wordt gevierd, is vijftig dagen ná Pasen. Het is dus uitgesloten dat beide feesten op één dag vallen en in het verlengde daarvan betekent de uitdrukking 'nooit'."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pinksteren is altijd 49 dagen na Pasen. (7 weken)
Dus dat kan serieus niet.
Dat wordt dus ook bedoeld met deze uitspraak:
" Je hoeft er niet op te rekenen "!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nooit! Dat is het hele idee; het ligt áltijd 50 dagen uit elkaar.
Een Engelse uitdrukking die ze op diezelfde momenten gebruiken is: "When pigs fly".

De grap is dus; dat zal nooit gebeuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vergelijk het met twee evenwijdige lijnen: de definitie daarvan is dat ze elkaar NOOIT snijden. Ook al lijken ze (als je midden tussen twee spoorrails staat) in de verte bij elkaar te komen: dat is schijn, want er blijft altijd een vaste afstand tussen. Tussen Pasen en Pinksteren blijft dus altijd 50 dagen. Het is een drogredenering dat die ooit samenvallen. En dat is de bedoeling: "nooit" zeggen zonder nooit te zeggen!