Hoe vergroot ik mijn woordenschat op korte termijn?

Ik heb een tijdje terug mijn VMBO-TL diploma behaald, en denk er nu aan om havo te gaan doen. Ik heb een capaciteitentest gedaan op havo-niveau, dat bestond uit 7 onderdelen. Ik scoorde laag-gemiddeld voor "woordenlijst", voor derest gemiddeld tot hoog. Toch maak ik me zorgen.

Ik heb nu de tijd om eraan te werken, tot eind augustus. Hoe vergroot ik mijn woordenschat?

De vraag is eerder gesteld, maar dat was een andere situatie. Voor spelling en grammatica scoorde ik namelijk hoog. Ik wil dus alleen maar aandacht besteden aan woordenschat.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
8.1K

Het beste antwoord

Zomaar in je eentje je woordenschat vergroten kun je het beste doen door veel te lezen, en misschien in dit geval wel vooral informatieve dingen (zoals bijvoorbeeld de Quest)
En wees je verder bewust van de woorden die je tegenkomt en niet kent. Zoek ze op in een woordenboek, gebruik ze in gesprekken, maak er zinnen mee. Vertel iemand dat je dit woord hebt geleerd en leg uit wat het betekent. Onderzoek heeft uitgewezen dat een kind een woord gemiddeld 7 keer moet horen en gebruiken voor het blijft hangen. Hoe dat met (bijna) volwassenen zit weet ik niet, maar als je het zomaar een keer leest en misschien opzoekt, is de kans groot dat je het weer vergeet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel voor je antwoord! +11

Andere antwoorden (8)

Zoveel mogelijk gaan lezen. Elke dag de krant, en literaire boeken. Waarbij je elk woord waar je de betekenis niet van kent opzoekt in een woordenboek (of op internet), en noteert. Doe dat in twee kolommen: links het nieuwe woord, rechts de betekenis. Dan kan je omstebeurt de kolommen afdekken en proberen of je weet wat aan de andere kant staat.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en dan ook een kolom waarin je een zin maakt waarin je het kan gebruiken, en wat je zelf ook zou zeggen. Zo onthoud je het namelijk veel sneller.
Amadea
11 jaar geleden
Goeie tip!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
literaire boeken helpen ook al vast met het maken van je literatuurlijst, dus dat werkt mooi dubbelop!
Lezen, lezen en nog eens lezen. Hiermee vergroot je aanzienlijk je woordenschat. Kijk ook met regelmaat naar het nieuws en dan niet het jeugdjournaal ;)!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Naar informatieve tv-zenders kijken helpt, hier worden vaak wel wat 'moeilijkere' woorden gebruikt.

Verder kun je ook op zoek gaan naar zulk soort tijdschriften, kranten etc. Zelf doe ik VWO, en moeten we vaak intellectuele programma's kijken om onze woordenschat op niveau te houden. Daarnaast krijgen we op school ook bij bijvoorbeeld Nederlands een lessen en toetsen 'moeilijke woorden' (dan worden er dus moeilijke woorden geleerd en getoetst)

En natuurlijk, als je een woord niet begrijpt: opzoeken! Je weer dan wat het betekend en je leert ook wat het inhoud zodat je het woord dan misschien zelf kan gebruiken.

Ik hoop dat dit een beetje helpt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Woordenboeken lezen, betekenis staat er dan gelijk achter.;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Dat heeft geen nut.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of het nut heeft, hangt er naar mijn idee vanaf wat je er verder mee doet.
Als je het bijvoorbeeld met iemand anders of woorden hebt die je hebt gelezen, blijven ze wel hangen.
Heel veel lezen en dan niet van die suffe romannetjes. Word direct lid van de bibliotheek en leen elke week drie boeken en lees ze ook. Lees een keer iets interessants ( zowel vanwege de taal als de inhoud van het boek) Wij zijn ons brein van Dick Swaab, lees een keertje een Heer Bommelstrip van Marten Toonder( heel veel woordspel) en een boek van Harry Mulisch, de Aanslag. Vooral onderwerpen waar je normaal niets mee doet zijn nu van groot belang.
In de eerste 20 pagina's van een boek staan de meeste woorden die de schrijver gebruikt, dus daar vind je ook de meeste moeilijke woorden of dubbelzinnige. Is het boek echt niet te pruimen, lees dan minimaal die 20 pagina's.
Zoek elk moeilijk woord op in het woordenboek en schrijf het daarna in een schriftje met de betekenis ernaast. Leren!
Daarna zou je een keer een breinbreker kunnen kiezen door iets van Couperus te lezen( bijvoorbeeld Antiek Toerisme). Lastige taal maar je leert er heel veel van.
Koop in het weekend een keer de NRC en lees die eens van kop tot staart, zeker het katern Wetenschap en Opinie. Die krant ligt vaak ook bij de bibliotheek. Het kan ook gratis via internet, gewoon www.nrc.nl.
Je legt jezelf een hoop hersengymnastiek op, maar dat loont, dat weet ik zeker. Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een woord onthou je pas als het 7x in een verschillende situatie is aangeboden. Je kunt dus veel boeken gaan lezen. Het helpt als je de boeken van een zelfde schrijver leest, want deze zal vaak dezelfde woorden gebruiken. Ik vind zelf de boeken van Willem Elsschot erg goed met schitterend woordgebruik. Als je goed kijkt, dan zie je dat de zinnen een soort cadans hebben, omdat hij kijkt naar lettergrepen en gebruik maakt van voorrijm in een zin.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je een nintendo DS hebt of je hebt een wii; speel dan elke dag dit spel: http://www.bol.com/nl/p/my-word-coach-verbeter-je-woordenschat/1004004005455767/ of http://www.beslist.nl/cddvdrom/d0000055358/My_Word_Coach_-_Wii.html

Per 20 min leer je 4/5 nieuwe woorden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ga eens naar;
www.neurocampus.com/taal

Registreer je en 'train jouw brain'.
Hoe vaker je het doet, hoe makkelijker het gaat. Veel dingen worden tussendoor herhaald en veel komt er weer nieuw bij.
Hoe meer herhaling, hoe beter je dit onthoudt.
Er is een onderdeel 'synoniemen' en dit is perfect voor de woordenschat.
Ik vind dit persoonlijk leuker dan alleen maar lezen, want dat doe ik al genoeg. Is ook een leuke vorm van ontspanning en het traint het geheugen.

Zelf heb ik een grote woordenschat overgehouden aan gewone puzzels. Je begint met gemakkelijke en omdat dit ook veel herhaling is, ga je steeds een niveau hoger om het uitdagend te houden. Op het laatst hoef je niet eens meer na te denken en ga je automatisch een sterretje meer kopen.
Ik zit nu het liefst op doorlopers 6 sterren omdat ik kruiswoorden niet leuk vind en te gemakkelijk.
Ik heb weleens 7 sterren geprobeerd, maar dat is ook voor mij nog te pittig als doorloper. (^0^).
amc