rose
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat klopt: het zit zo: de basisregel is dat de "bezits"s er direct achtergeplakt moet worden. Robins fiets. Maar er zijn wat uitzonderingen dus: als de laatste letter een vrije klinker is, die je uitspreekt als een lange aa, oo, uu e.d. dan zet je een apostrof ertussen. Bij een toonloze klinker die je niet echt hoort, zoals bij Rinske, hoeft dat niet want er is geen kans op een verkeerde uitspraak.
Natuurlijk zijn er nog veel meer regeltjes maar daar gaat het niet om in deze vraag.

Andere antwoorden (1)

Een bezitsvorm ontstaat wanneer je aan een zelfst.nmw. een -s- toevoegt. Daarbij geldt wel de regel dat dit zelfst. nmw.niet eindigt op een lange klinker of een sisklank.
Voorbeeld;
vaders auto, tantes fiets, Vondels werken.

Wanneer het grondwoord eindigt op een lange klinker, wordt de letter -s- gescheiden door een apostrof (').
Dit komt voor bij enkele klinkers (a, e, i, o, u, y)die uitgesproken worden als lange klinkers (aa, ee enz). De apostrof wordt in dit geval gebruikt om geen verkeerde uitspraak te gebruiken.
Voorbeeld;
oma's breiwerk, Otto's jas, baby's luier.

Zodra een naam eindigt op een sisklank, voeg je alleen een apostrof toe. Sus geen letter -s-.
Voorbeeld;
Mies' achtertuintje, Maurice' slaapkamer, George' verhaal,
Bush'beleidsplan, Alex' droomprinsesje.

Ook als het grondwoord eindigt op een -s- die niet wordt uitgesproken, voeg je alleen een apostrof toe.
Voorbeeld;
Alexandre Dumas' eerste boek...

Een naam die eindigt op -s- of -z- of een -x- die niet wordt uitgesproken krijgt een vaste -s-.
Voorbeeld;
Deprezs filosofie, Dutroux' slachtoffers.

Toegevoegd na 1 minuut:
Volgens de regels is het dus 'Rinskes fiets'.
amc