Kunnen we in het Nederlands ook "ik zie" zeggen voor 'I see' ?

In het Frans, Spaans en Engels kan dat..., maar kan het ook in het Nederlands? Ik zeg het zelf nooit en hoor het eigenlijk ook nooit, maar mijn taalgevoel is niet altijd 100%. I see what you mean/je vois ce que tu dis là/Ya veo lo que dices... Zeggen wij gewoon ''ik snap wat je bedoelt/ik snap je'' of kunnen we ook doodweg ''ik zie'' zeggen? Ik heb zelf gehoord dat het wel wordt gezegd in België, maar niet in Nederland.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
2.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
n.b. in belgië wordt vlaams gesproken, geen nederlands !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In Vlaanderen wordt Nederlands gesproken. In de van Dale vindt je zelfs 'Vlaamse' woorden, waarbij wordt aangegeven dat ze in Vlaanderen worden gebruikt. Die woorden zijn dus niet echt Vlaams, maar Nederlands, aangezien ze in de van Dale voorkomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dounja: ben het niet met je eens. in het vlaams worden woorden gebruikt die niet nederlands zijn, andere volgorde en andere betekenis, is echt anders, is vlaams.
er zijn wél vlamingen die goed nederlands spreken, dat is iets anders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@jodokus52: inderdaad komt dit voor in de Vlaamse dialecten (net als in de vele Nederlandse dialecten), maar dan nog is in Vlaanderen de officiële taal Nederlands. Daar kun je echt niet omheen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vlaams = (Belgisch-)Nederlands. Dezelfde taal, maar een andere acccent x)

Het beste antwoord

Je zou het kunnen gebruiken in de vorm van 'inzien', als je iets inziet, dan begrijp je het.
Dit hebben de Engelsen niet, het werkwoord 'inzien', voor hen is het alleen 'see' als ze iets inzien.

Ik zie het in, heeft echter gevoelsmatig iets van 'spijt hebben'. "Snap je nu jouw fout?" "Ja, ik zie het nu in."
Oftewel; "Ja, ik begrijp het".
Wij zien eigenlijk alleen iets in, als we fout geweest zijn en daarom geven we dit alleen dan als antwoord.
"Ja, ik zie het in'. Het is meer bij jezelf te raden gaan.

Toegevoegd na 2 minuten:
Wij zeggen alleen 'ik zie' als we met onze ogen iets waarnemen, want dat is ons werkwoord 'zien'.
amc
11 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Nee dat wordt hier nooit gezegd. het enige wat we wel gebruiken om een korte bevestiging te geven is iets als "okee'
11 jaar geleden
Je kan wel zeggen: Ik zie "t, ik snap het, jaja, ik zie "t.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt het ook als bevestiging zeggen: Ik zie dat ook zo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zie ( het in) dus ja je bevestigd het.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Dus nee, want het kan alleen als je er "het (in)" achter zegt. Waarmee je het bevestigt.
het betekent : ik begrijp het
in het nederlands : ik zie (het)
het verschil tussen zien en begrijpen is te groot om het in die zin te kunnen gebruiken.
nou verandert een taal wel maar dit wordt niet zo standaard gebruikt als je nu doet voorkomen.

misschien dat jonge mensen het als een soort "slang" gebruiken, dat kan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Engelstaligen zeggen wel : oh, I see.

En dat is voldoende. Het betekent zoiets van oh, ik begrijp het.
Dat kun je dus NIET in het Nederlands vertalen met
Oh, ik zie.

Maar in jouw voorbeelden kan het wel.
In een gesprek, waar iemand wat uitlegt, kun je best reageren met: oh, ja, nu zie ik wel wat je bedoelt.

Het hangt dus een beetje van context af.
Als je veilig wilt blijven, kun je beter zeggen
Ik begrijp wat je bedoelt of
Ik snap wat je bedoelt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dat kan niet. Er staat in het Nederlands altijd 'het' achter. Als je zegt "Ik zie", dan vraagt de ander "Wát zie je dan?". Dus moet je het formuleren als: Ik zie het. Maar dat betekent nog niet hetzelfde als het Engelse 'I see'. Dan zeg je beter: Ik begrijp het, of, Ik snap het. Of uitgebreider zoals je zelf al oppert: Ik snap wat je bedoelt.

Toegevoegd na 10 uur:
De bijzondere Nederlandse grammaticaregel is hierbij dat 'het' als persoonlijk voornaamwoord wordt gebruikt.
Amadea