Wij kennen het als muskietennet of klamboe. Maar waar komt het woord klamboe vandaan of is het vanaf geleid?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
2.7K

Het beste antwoord

Van Wikipedia:

"Hoewel één etymologisch woordenboek van het Indonesisch de opvatting lijkt te huldigen dat het woord aan het Nederlands is ontleend, is de werkelijkheid juist omgekeerd: het is van Austronesische oorsprong, luidt in het Indonesisch en het Javaans kělambu en in het Tagalog kulambo, en is ongetwijfeld via het Maleis van de Indonesische archipel in het Nederlands doorgedrongen."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist antwoord. Toegevoegd detail: het woord 'kelambu' spreek je precies zo uit als ons 'klamboe'.

Andere antwoorden (2)

Klamboe is het Maleisische woord voor muskietennet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
EtymologieHoewel één etymologisch woordenboek van het Indonesisch[1] de opvatting lijkt te huldigen dat het woord aan het Nederlands is ontleend, is de werkelijkheid juist omgekeerd: het is van Austronesische oorsprong, luidt in het Indonesisch en het Javaans kělambu en in het Tagalog kulambo, en is ongetwijfeld via het Maleis van de Indonesische archipel in het Nederlands doorgedrongen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja hoor, we waren weer tegelijkertijd.
Amadea
11 jaar geleden
Waar op GV zie jij dan andere info, Laiperd?