Wat is het verschil tussen een understatement en een eufemisme?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
4.6K

Het beste antwoord

Ha, die Testboy;

Een understatement is een onderschatting, al dan niet bewust uitgesproken en bedoeld om geen bindende uitspraken te willen doen, maar wel een bepaalde toon te zetten. De holocaust een humanitaire ramp noemen zou je een understatement kunnen noemen terwijl er taalkundig niets mis mee is.
Een eufemisme is een verzachtende uitdrukking voor iets pijnlijks of anderszins negatiefs; zoals 'de gevreesde ziekte' voor kanker bijvoorbeeld. Of een huisdier laten 'inslapen'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Met een eufemisme probeer je vervelende associaties te vermijden door een neutraal (of zelfs positief) woord te kiezen. Varkens worden "geruimd". Dit wordt zo geformuleerd om weerstand te vermijden. Het is een licht vorm van misleiding.

Met een understatement gebruik je een verzachtende term,
of om de aandacht te trekken (Saddam was geen lievertje), of om de bewijslast te verminderen (Het communisme had enkele zwaktes).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eufemisme is een stijlfiguur waarbij je de zaken mooier voorstelt als ze zijn. Vandaar ook de afkomst : eu =wel in het grieks. Bv. alle synoniemen van mensen die sterven . Hij is naar de andere wereld gegaan. Hij is voor eeuwig gaan rusten.
Understatement is iets minimaliseren, meestal bewust gebruikt.In tegenstelling tot overstatement of overdrijving. Bv. De gletsjers zullen toch zo snel niet smelten.