Is onderstaande foto écht een blunder, of is er een taal waar "School" correct als "Shcool" wordt geschreven ?

Een woord in kan in een andere taal rare andere betekenissen hebben. Denk maar eens aan het Oostenrijkse dorp "Fucking", of de "slettebakken skole" (zie ook foto) die echt bestaat.

Bij de gauwe-ouwe "Shcool" twijfel ik altijd. Die ene man lijkt de hogedrukspuit al in zijn hand te hebben om zo het e.e.a. te kunnen wissen. (of is het juist de verfspuit, wat hij in zijn hand heeft ???)

Toch, op het internet moet je niet te snel oordelen. Ik blijf me altijd opnieuw afvragen of het wellicht zomaar een plaatje uit een land kunnen is waar "Shcool" perfect gespeld is. Het feit dat er meerder plaatjes bestaan waarop deze "schrijffout" te zien is versterkt dat idee.

Is dat zo ? En zo ja, uit welke taal is dat woord dan afkomstig ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
1.4K

Het beste antwoord

Er is geen taal waarin dit wel de juiste spelling is (voor zover ik weet dan), maar toch denk ik niet dat dit een blunder is maar een opzettelijk gemaakte fout, speciaal voor de foto. De werklui staan er namelijk een beetje verslagen bij te kijken, en de positie van de fotograaf is ook niet alsof er iemand zomaar langskwam, de fout zag, en er een foto van maakte. De compositie van de foto is ook prima in orde.

Aan de andere kant, deze fouten worden gewoon *echt* gemaakt, zie dit recente bericht: http://gma.yahoo.com/blogs/abc-blogs/nyc-school-misspelling-causes-red-faces-pointed-fingers-193757438--abc-news.html

Toegevoegd na 1 minuut:
En als het een photoshop was dan was het wel erg toevallig dat die werklui op deze manier naar de plaats van de fout keken (die er voor hun dan niet was).

Toegevoegd na 3 uur:
Door een blunder in de software van GV worden dubbele streepjes in URLs ook door een lange streep vervangen, daarom werkte mijn link niet. Ik zal kijken of het in Bron: wel werkt.
gvrox
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Helaas brengt jouw link naar een pagina die niet gevonden wordt...
gvrox
11 jaar geleden
Dank je Amadea voor de opmerking, ik heb de URL met copy&paste geplaatst, dus zou goed moeten zijn, ware het niet dat GV de dubbele streepjes vervangt...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn meerde voorbeelden. Dat is ook de reden dat ik dacht dat het wellicht een echt bestaand woord in een andere taal was. Hier nog een voorbeeld uit Californië:
http://www.telegraph.co.uk/news/newstopics/howaboutthat/7939487/US-road-painters-write-SHCOOL-outside-North-Carolina-high-school.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En wat dacht je van deze: "Skiverhuur RUDY'SHCOOL" Foutje, of bewust (verkeerd ?) gespeld ???? http://www.alpinresorts.com/nl/skiverhuur/oostenrijk/stiermarken/mariazell/sport-dellinger
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Amadea
Waar is jouw antwoord gebleven ? Jij had toch ook een antwoord op mijn vraag geplaatst ? Volgens mij nog een nuttige bijdrage ook.
Amadea
11 jaar geleden
Ik hou niet van onterechte negatieve duimen. Zo te zien is iedereen die zich aan een antwoord op deze vraag waagt daaraan onderhevig. Doe je moeite om behulpzaam te zijn, en geven anonieme lui vervolgens alleen aan dat ze het niet waardevol vinden...
gvrox
11 jaar geleden
Er zijn dus wel meer voorbeelden te vinden waar het ook echt is misgegaan, maar geen enkele foto waarbij de werklui nog aanwezig zijn om hun fout te bewonderen. Voor mij blijft de verklaring dat het in scene is gezet nog steeds de meest logische. Bij veel (bekende) photoshops is via google ook het origineel te vinden, zelfs soms side by side. Dat is hier niet zo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja die duimen vielen me ook al op. Niet terecht, want de antwoorden zijn vrijwel allemaal opbouwend. Wellicht is het probleem dat er in de antwoorden geen bewijs geleverd wordt, maar als iets niet bestaat, dan is dat bijzonder moeilijk te bewijzen. Bewijs maar eens dat er geen olifant door je kamer loopt. Iedereen weet dat het waar is, maar het BEWIJZEN, dat is haast niet te doen. Jammer dat het er voor zorgt dat je je antwoord weg hebt gehaald :-( Maar ik begrijp het.
gvrox
11 jaar geleden
Er is helaas niks te vinden over de oorsprong van de foto, dus volgens mij is het onmogelijk om met echt bewijs te komen.
Amadea
11 jaar geleden
Maar dezelfde fout is vaker gemaakt, dus het hóeft geen geënsceneerde foto te zijn. Kijk maar: http://www.radaronline.com/exclusives/2010/08/photo-road-worker-gets-school-crossing-spelling-wrong en http://www.happyplace.com/3761/the-best-spelling-mistakes-on-education-related-signs
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@gvrox
Dat bedoel ik :-) Bewijzen is alleen mogelijk als er wél een taal bestaat waar dit woord in voor komt.
De fout is alleen zo vaak gemaakt dat Google me op dit moment niet verder helpt bij het vinden van de betreffende taal, zo die al bestaat. :-(
gvrox
11 jaar geleden
@amadea : dat de fout ook echt gemaakt wordt geef ik zelf al aan (en beide voorbeelden waren al gegeven, waarvan 1 door mij). Natuurlijk is alles nog mogelijk, dat toevallig een goede fotograaf langskwam met tijd genoeg om een hoog standpunt in te nemen en nog net een foto kan maken van een werkman die zich (figuurlijk) achter de oren krabt. Het zou ook nog eens een schilderij kunnen zijn of een foto van een miniatuur. De foto lijkt meerdere malen te zijn geresized/hercomprimeerd zodat van enige kwaliteit geen sprake meer is. Verder zijn er van alle andere (echte) gevallen op meerdere sites nieuwsberichten te vinden, maar de foto in de vraag kom je alleen tegen op humor/fail sites, nooit met het echte verhaal erachter. Overigens lijkt rechtsonder wel wat te zijn weg-gephotoshopt, een tekst of een copyright notice van de originele maker ? Hetzelfde herhalende patroon is op alle versies te zien. Rond de letters is niets te zien van enige manipulatie.
Amadea
11 jaar geleden
Hier staat nog een andere foto bij: http://sievertschreiber.wordpress.com/2009/11/15/wegwerkers-kunnen-terug-naar-shcool-3-fotos/

Andere antwoorden (3)

Ik herken het plaatje van een strata in Zuid Afika. Daar had op de weg STOP moeten staan. Maar ipv dat stond er SOTP. Dat er nu SHCOOL staat is al een fout want in het afrikaans is school SKOOL. zo is de hogere school de HOER SKOOL :) Wel een accentje op de E, maar toch... Ik denk ook daarom dat het een gefotoshopte plaatje is van het origineel...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Geen van beide foto's is in Zuid-Afrika gemaakt. De tweede komt uit Noorwegen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om precies te zijn:
Vilhelm Bjerknes vei 15
5081 Bergen
http://no.wikipedia.org/wiki/Slettebakken_skole
gvrox
11 jaar geleden
Dat plaatje met SOTP ipv STOP is ook al niet uit Zuid-Afrika (link stond in een reactie op een verwijderd antwoord).
Nee, dit is echt een blunder. Als er ergens dat woord wel zo geschreven zou zijn zou er nooit een foto van gemaakt zijn.

Wat nog wel kan is dat de foto niet echt is en dat ze het met computers hebben gedaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
escape
11 jaar geleden
Inderdaad. Gewoon gefotosoept. Dat is dan ook het enige goede antwoord, het is geen blunder, iedereen loopt er in.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja maar denkerin, het kan niet zo zijn dat je zo'n foto kan maken op precies DAT moment, fotoshop dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oja Denkerin, het voorbeeld is dus als tweede al gegeven (de slettebakkenschool).
gvrox
11 jaar geleden
Maar als het photoshopped is, waarom kijken ze dan beiden precies naar de fout (die er voor hun dan niet zou zijn) ? Natuurlijk kunnen de werklui er ook in gephotoshopped zijn, maar dan is het wel heel knap gedaan. De foto is minstens 10 jaar oud, waarschijnlijk wel meer.
escape
11 jaar geleden
Omdat ze dat wellicht gevraagd is. Maar misschien moet ik mijn mening herzien:
http://usnews.msnbc.msn.com/_news/2012/01/25/10233967-spell-checked-shcool-is-out-outside-nyc-high-school?lite
Misschien zijn die twee werklui wel oudleerlingen van die shcool en zijn ze dyslectisch en dan zou dit een protestactie kunnen zijn dat er tijdens hun shcooltijd te weinig aandacht aan hun probleem is geschonken.