Pantoscopisch is een manier van het slijpen van de glazen. Bifocaal; dat zijn glazen waar men zowel dichtbij als ver weg mee kan zien.
je kunt het leesgedeelte op diverse manieren slijpen. Pantoscopisch is waarbij de scheidingslijn schuin naar binnen loopt en de hoeken rond zijn gemaakt om het glas mooier af te werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

het betekent een brillenglas met twee delen: multifocale glazen. Boven gedeelte voor normaal, onder voor boeken lezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het segment zelf kan in verschillende vormen gemaakt worden. Met een rondlopende bovenlijn (Curve Top); een platte lijn (Straight Top); pantoscopisch, waarbij de
scheidingslijn schuin naar binnen loopt en de hoeken rond zijn gemaakt voor een "mooier" glas; de gehele onderste helft van het glas (long-line).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bifocaal ; je zou het kunnen afleiden uit het griekse panta : alles en Skopein : zien dus alles zien. zowel dicht als ver.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het glas is opgebouwd uit een grondglas die het overgrote deel van de oppervlakte in beslag neemt, hierin zit de sterkte geslepen die voor scherp zicht op afstand nodig is. Het lees-segment is kleiner van formaat en vult het gebrek aan accommodatie aan zoals noodzakelijk voor een presbyoop. Het segment zal het op die plek het grondglas positiever van sterkte maken waardoor scherp nabij zicht mogelijk wordt.