Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is dat toch met hoeden en petten?

In een hoop spreekwoorden komen hoeden en petten voor, waar komt dit vandaan?

- Er met de pet naar gooien
- Goed gemutst zijn
- Huilen met de pet op
- Onder een hoedje spelen
- Je een hoedje schrikken
- Dat gaat me boven de pet
- Ergens een hoge pet van op hebben

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
1.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ha, die Dccdegruijter;

Allemaal oude spreekwoorden en zegswijzen uit de tijd dat het dragen van een hoed of pet nog alledaags gebruik was. Als middel om iemand sociale klasse vast te stellen; heren een hoed, mannen en arbeiders een pet, ambachtslieden een alpinopet (tenminste, mijn opa wel), geuniformeerde ambtenaren een platte pet met klep. Bovendien was het een middel om beleefdheid en onderdanigheid mee te tonen; pet af als je binnen kwam of bij wijze van groet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Hoeden en petten doet men op om op te vallen... En als iets opvalt dan spreekt men erover...

Letterlijk en figuurlijk, daarom is er zo veel analogie qua hoeden en petten in de taal...

Hoeden kun je niet onder de pet houden...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gooi maar in m'n pet.......

Toegevoegd na 1 minuut:
En op overheidsniveau: 'onder de pet houden'
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nog niet langer dan 50 jaar geleden, ik was negen, droeg iedereen een hoofdeksel :mijn vader een soort borsalino, mijn moeder modieuze dingetjes, mijn zussen, kleine hoedjes en ik een pet voor de school en een ander voor de woudlopers beweging (scouts) Arbeiders droegen "klakken" en franse arbeiders "berets" Daardoor zijn er zoveel uitdrukkingen die betrekking hebben op hoofdeksels. En 's nachts droeg de ouderen "pinnemutsen" tegen de koude.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding