Als dit geen ironie is, wat is het dan?

Een man roept: "Roken is niet slecht voor je! Gewoon doen, het kan geen kwaad!" Een week later overlijd de man aan longkanker.
Als dit geen ironie is, wat is het dan?
En als dit ironie is waarom word het dan vaak door elkaar gehaald met Sarcasme?

Het verhaal hierboven is verzonnen
En ik weet van de andere vragen over ironie.
http://www.goeievraag.nl/vraag/leg-zin-ironie.9413
http://www.goeievraag.nl/vraag/verschil-tussen-ironie-sarcasme.9711

Toegevoegd na 1 uur:
De man die roept: "Roken is niet slecht voor je" bedoelde dat niet sarcastisch of ironisch of hoe je het ook noemt.
Hij dacht echt bij zichzelf: "Roken is niet slecht voor je"

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
1.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
*wordt gehaald

Het beste antwoord

Ha, die NintoNerd;

Dat is inderdaad een treffend voorbeeld van ironie. Sarcasme is het wanneer je in het crematorium zegt dat hij blijkbaar gewoon door blijft roken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Pijnlijk en cynisch!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het verschil zit in de context.

Ironie is meestal grappig of licht spottende bedoeld. Daarnaast is ironie ook vaak het tegenovergestelde van wat je bedoeld. Zoals in het bovenstaande voorbeeld. Dat roken niet slecht voor je is, is pas ironisch wanneer het dat wel was. De tegenstelling zorgt in dit geval voor de ironie.

Sarcasme is kwetsend bedoeld. Maar, de bedoeling is iets wat de luisteraar niet altijd weet. "Gewoon doen, roken is niet slecht voor je". Kan ook opgevat worden als: "Rook jij maar lekker door dan zijn we snel van je af". In zo'n geval is exact dezelfde uitspraak sarcastisch want bedoeld om gemeen te zijn.

Cynisme is vanuit de persoon meestal een uiting van wantrouwen in bv. de samenleving. Er wordt op GV bijvoorbeeld veel cynisme geuit ten opzichte van politici. "Gewoon doen, roken is niet slecht voor je". Kan ook cynisch bedoeld zijn. Wanneer je dit tegen een persoon zegt die zelf denkt altijd alles te Kunnen, een soort superman waar je niet in gelooft. Deze zelfde uitspraak wordt dan bedoeld als : "Natuurlijk, jij vind jezelf zo geweldig dat je ongetwijfeld denkt dat je wel kan roken. Ik geloof je niet maar heb geen zin er tegenin te gaan."

Daarom is het verschil tussen ironie, sarcasme en cynisme zo lastig omdat het uitgaat van de bedoeling van de persoon die het zegt, maar dat garandeert niet dat dit ook is hoe het wordt opgevat. Die ene zin kan dus al 3 verschillende dingen betekenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn voorbeeld is toch niet het tegenover gestelde van wat er wordt bedoelt?
Iemand die deze uitspraak over roken als bittere, bijtende spot ervaart noemt het sarcasme. Iemand die het minder serieus neemt, noemt het ironie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het geen ironie is, dan is het zeer pijnlijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cynisme is harder dan sarcasme en sarcasme op zijn beurt harde dan ironie.

Toegevoegd na 12 seconden:
*harder