Waarom worden taalfouten vanzelf goedgekeurd als er veel fouten gemaakt worden?

Vroeger heette 'twee museums' nog 'twee musea'. Nu mag je zowel museums als musea zeggen omdat het vaak verkeerd gezegd en geschreven wordt. Weet iemand waar hierin de grens ligt? Moeten er bijvoorbeeld 100 fouten gepubliceerd worden o.i.d.?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
1K

Het beste antwoord

Ja dat gebeurt, en nee, het gaat niet vanzelf.

Probeer maar eens een tekst uit 1500 te lezen. Taal is geen doel op zichzelf, maar dient de communicatie tussen levende mensen. En als zij andere begrippen hebben als gevolg van een ander soort leven, dan verandert de taal gelukkig mee. Het zou een knellend keurslijf worden als het niet zo was.

de commissie die de veranderingen beoordeelt en soms tot standaard verheft heeft een dempend effect, anders zou je elk kwartaal een andere taal hebben.

Niet te snel, we moeten het wel allemaal blijven begrijpen, maar niet te langzaam, want taal moet mee-ademen met ons.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een taal leeft... Dus verandert de taal regelmatig en continu...

En iets wat je nooit gehoord hebt, klinkt vreemd, maar als je het vaak genoeg herhaalt, dan klinkt het geloofwaardig... Dat hebben de reclamejongens ook ontdekt...

Maar je kunt het ook zelf zien... Neem nou het volgende: We eten erwteltjes en worteltjes... Nee dat klopt het klopt niet, maar herhaal dit nu eens een aantal keren en over een paar dagen, dan zul je zien dat je op een gegeven moment zelfs gaat twijfelen hoe het ook al weer was...

:-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
van mij ook een +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben niet tegen verandering hoor, maar ik vind het wat anders als een taal verloedert door pure laksheid!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Worteltjes daar ben ik niet zo van,maar erwteltjes.. heerlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Bord vol erwteltjessoepje gooit.
Taalfouten worden niet vanzelf goedgekeurd maar wel vanzelf gemaakt. De verloedering begint in de media, de belangrijkste bron: kranten, tijdschriften, teletekst en ondertitelingen barsten van de taalfouten en die worden klakkeloos aangenomen en overgenomen. Ze zijn pas goedgekeurd zodra je ze in het 'Groene boekje' kunt lezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie bepaalt dat iets zo geschreven moet worden?
Nou dan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat alles wat abnormaal is, normaal wordt als 't maar vaak genoeg gebeurt. En als 't normaal geworden is, dan wordt 't dus ook geaccepteerd. Taal is altijd al levend geweest, en zal dat ook altijd blijven. Het evolueert! Net als organismen.