Wat betekenen de volgende woorden?

De woorden die ik nu ga noemen komen uit joegoslavie of elders uit de balkan. Ik wil graag weten wat ze betekenen om zo mijn zoekopdrachten bij youtube makkelijker te specificeren. De woorden hebben met volksmuziek te maken. Narodna betekend volgens mij "volk" maar dan komt het;

-kolce
-kolo
-uzico
-uzivo

Ik ben vaak op zoek naar "snelle" muziek van dit soort, waar niet in gezongen word. "instrumentala" staat er dan meestal bij. Als iemand weet hoe ik hier makkelijk aan kom, zou ik het graag willen horen. Het woordje "brzo" betekend snel, maar helpt me niet bij een zoekopdracht. Wie kan me helpen? Koala lepa alvast :p (bedankt)

(ik weet niet bij welk continent dit hoort, dus excuus als de opgegeven categorie niet juist is)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
1.4K
Amadea
11 jaar geleden
De Balkan maakt deel uit van Europa.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat had ik niet verwacht. Ik dacht eerder aan het midden-oosten. Bedankt voor je reactie iig :)
Amadea
11 jaar geleden
Narodno = volk, nationaal
Kolo = dans
Uzivo = in levenden lijve (live)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Super! Dank je, maar waarom zet je het niet bij antwoorden als ik vragen mag?
Amadea
11 jaar geleden
Omdat ik niet alle woorden heb kunnen vinden, en er ook geen officiële bron bij kan vermelden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jammer. Ik had je graag een plusje gegeven hiervoor. Ten minste, ik neem aan dat het klopt. 3x dank dan maar :p

Het beste antwoord

Nou kolo weert je alvast wat het betekend en uzivo ook. Kolce is gewoon kleine kolo net als in het nederlands dans en dansje. Uzico kolo is gewoon kolo uit bepaalde streek van het land of een stad Uzice.
Wat mijn voorganger zei klopt niet helemaal Balkan is niet de.oostelijke deel van voormalige Joegoslavie maar het hele Joegoslavie , Griekenland en een deel vam Bulgarij. (zie bron). Als je alleen maar van instumenaal houd dan moet je gewoon Narodno kolo intypen. Als.je Narodna muzika intypt krijg je echt alles en meestal waarin gezongen wordt. Nog vragen? Hoor ik het wel. Succes

P.S. Het is niet Koala lepa maar Hvala lijepa (Dank u vriendelijk) ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou ben benieuwd naar diegene die dat duimpje naar beneden heeft geklikt. Wat is er.mis mee?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helaas dat de min zetters vaak niet vermelden "waarom" een antwoord niet waardevol is. Zonde. Ik vind je antwoord iig wel waardevol en duidelijk verwoord. Ik wist namelijk niet dat muziek en dans per streek anders zou kunnen zijn. Kun je dit goed horen? En was "brzo" wel goed geschreven ;) bedankt voor je antwoord. Ps, bestaat er een zoekterm voor "snelle" narodno??
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ten eerste dank je wel. Ten tweede brzo heb je wel goed geschreven alleen heb je in principe nix aan omdat kolo is/zijn meestal snel. Je kan proberen "Bosanko of Srpsko kolo in te tikken. wie weet he. Ekle land of streek heeft hun eigen kolo of een stijl daarvan. Als je in dat wereldje zit.kun jr misschien ook
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ten eerste dank je wel. Ten tweede brzo heb je wel goed geschreven alleen heb je in principe nix aan omdat kolo is/zijn meestal snel. Je kan proberen "Bosanko of Srpsko kolo in te tikken. wie weet he. Ekle land of streek heeft hun eigen kolo of een stijl daarvan. Als je in dat wereldje zit.kun jr misschien ook verschil horen. Troiwens kom je zelf vanuit balkan of iemand die je kent. Hoe heb je eigenlijl kolo ondekt? Als ik vragen mag he
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry dat ik zo laat reageer. Natuurlijk mag je dat vragen. Ik heb een joegoslavische vriend gehad en hebben er vaak feestjes gevierd met de nodige slivovic ;) er werd altijd van zulke muziek gedraaid en was er eigenlijk meteen verliefd op, alleen was dat dan nog vaak met tekst erbij, die ik niet goed kan verstaan en niet zo mooi vond. Zodoende ben ik zelf gaan zoeken op internet en heb nu al vele cd's vol. Ook roemeense en moldavische muziek vind ik geweldig. De woorden die je noemt komen me zeer zeker bekend voor en heb hier al verschillende liedjes van. Kun je misschien vertellen wat die 2 woorden betekenen? Dan kan ik beter begrijpen wat ik zoek. Dat is altijd makkelijker ;) zelf denk ik dat; bosanko, bosnië betekend en; srpsko; servië of servische betekend, maar weet dit dus niet zeker. Bedankt iig nog voor je reactie :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
lekker is dat, sljivovica he!;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hihi zekersss!!! Vooral zelfgemaakte. (van zijn familie uit joegoslavië. Hmmm...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bosansko = Bosnisch en Srpsko = Servisch. Zelfgemaakte zijn altijd het lekkerst! Tot aan 80% alkohool d'rin :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.

Andere antwoorden (2)

Na enig opzoekwerk kom ik tot de volgende vertalingen:

kolce = stempelen (maar kan ook pin of spike betekenen)
kolo = rond
uzivo = gebruikers

uzico: 'geen idee wat dit betekent'

Vraag het voor alle zekerheid nog eens na bij iemand die de taal van nature machtig is. Bij een plaatselijke bewoner dus.

Anyway... Have Fun Anyway!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet dat het onjuist is wat je zegt hoor, maar ik kan de uitkomsten niet echt plaatsen bij muziek helaas. Wel bedankt voor je antwoord and have fun 2 ;)
Narodno of narodna betekent volks, kolo is rond dans, waarbij een groep mannen en vrouwen hand in hand rond dansen.
Je zoekopracht moet dan zijn: balkansko narodno kolo, of balkanska narodna muzika. Ik geloof dat je dan aardig in de buurt komt.
Uzivo=live en andere worden zijn hetzelfde alleen van andere taal, weet niet welke precies. Trouwens Balkan behoort tot Europa, oostelijke deel van vormaalig Joegoslavie.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hihi, grappig. Dat verklaard wel een hoop. Je antwoord heeft me zeker iets wijzer gemaakt. Bedankt hiervoor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen dank! Ik heb mijn best gedaan, toch 2 mins. U kunt ook proberen met: 'balkanska svadba kolo' te typen. Dat betekent bruiloft of trouwfeest, waar met dat soort muziek gedanst wordt. Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
compensatie + / shit minnaars !!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank jodokus, minnaars snap ik even niet!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi tommax. Nog bedankt voor je tip. Wat betekend svadba eigenlijk? Is dat bruiloft? En die minnen is idd triest. Ik snap niet dat ze er dan geen rede bij durven zetten. Zonde is dat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja klopt, het betekend bruiloft, over die minnen ik maak mij niet druk over....geen dank
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toch hvala lijpepa ;)