Moeten aanhalingstekens beneden beginnen?

Ik heb in de 1e en de 2e geleerd dat je aanhalingstekens beide boven moet doen. Maar in de 3e zegt mijn leraar nederlands dat de eerste beneden moet en de andere boven. "De computer is een dom apparaat" zegt ie.
Of beter gezegt: ,,De computer is een dom apparaat" Dus moeten aanhalingstekens dus beneden beginnen? En zo ja, waarom heeft windows of wie dan ook geen aanhalingtekens onder gemaakt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
6.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
*gezegd

Het beste antwoord

De leestekenwijzer van P. J. van der Horst (1990) zegt er het volgende van:

"Aanhalingstekens komen in diverse soorten voor. In geschreven teksten is ,,aanhalingstekens" gebruikelijk, dus dubbele tekens, onderin en bovenin.
In getypte tekst wordt meestal "aanhalingstekens" gebruikt. ,,Aanhalingstekens" is niet alleen lelijk, maar voor het eerste teken moet de papierrol 'een tikje' naar boven gedraaid worden. Ook 'aanhalingstekens' kan, maar omdat hetzelfde teken voor de apostrof wordt gebruikt, hebben de dubbele aanhalingstekens de voorkeur."

Het is dus niet alleen mooier, maar ook handiger om de aanhalingstekens bovenin te houden, zoals u al dacht.

Van der Horst vindt enkele aanhalingstekens ('enkel Engels' in vaktaal) in gedrukte tekst er moderner en minder nadrukkelijker uitzien.

(RJ)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Er zijn geen officiële regels voor het gebruik en de vorm van aanhalingstekens.Tegenwoordig worden vooral hoge aanhalingstekens gebruikt.

Aanhalingstekens die onder aan de regel beginnen („zo dus”), raken hoe langer hoe meer in onbruik, maar sommige kranten en tijdschriften, zoals Trouw en NRC Handelsblad, hebben er aparte opmaakprogramma's voor en gebruiken ze wel.

Het gebruik van hoge aanhalingstekens is de laatste decennia opgekomen onder invloed van de techniek. Doordat de meeste typmachines geen dubbel aanhalingsteken voor onder aan de regel hadden, werden de aanhalingstekens bovenaan gezet. De volgende ontwikkeling was dat tekstverwerkingsprogramma's op computers vaak standaard zo waren ingesteld dat ze de beginaanhalingstekens omdraaiden (er 'zesjes' van maakten in plaats van 'negentjes'). Daarmee nam het gebruik ervan in drukwerk toe, en ook op internet, in e-mails en in handgeschreven teksten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ik nu tegenkom is als je je zegt dat de computer een dom apparaat is je de hoge aanhalingstekens gebruikt.

Gebruik je de aanhalingstekens in een gesprek, b.v. zo:

Jan zegt
,,Waarom ga je weg?"
Chantal zegt
,,Omdat ik boodschappen ga doen!"

dan worden vaak als openingszin de lage aanhalingstekens gebruikt en met de hoge geëindigd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij komt het voor 100% door dat domme apparaat en zijn voorloper de typmachine... Waarom weet ik niet, maar sinds die er zijn doen we altijd "boven-boven"...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn wel regels voor. Ten eerste is het tegenwoordig gangbaar om aanhalingstekens bovenin te zetten.
Enkele aanhalingstekens gebruik je om een gedeelte van een zin of een paar woorden te citeren of voor een citaat binnen een citaat. Dubbele aanhalingstekens gebruik je voor hele zinnen.
Bijv.
Hoe spel je 'aanhalingstekens'?
"Hij riep: 'dat is een goede vraag!'", zei het meisje.

Ik vind het overigens altijd zo kort door de bocht wanneer docenten (opvallend vaak oudere docenten Nederlands, maar ik wil niet generaliseren) computers als 'domme apparaten' betitelen. In ieder geval is het helemaal niet officieel om aanhalingstekens beneden te beginnen.