Wat is de herkomst van het woord 'snotapen'?

Als in de opmerking die ik zag: 'Ik laat me door een snotaap met een iphone niet van een site wegjagen'.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
2K

Het beste antwoord

"snotaap: kwajongen, bengel; jeugdig persoon die zich met zaken van volwassenen wil bemoeien. Eigenlijk ‘een jongen die zijn neus niet kan schoonhouden’. Twentse scholieren gebruikten eind twintigste eeuw het scheldwoord snotkever."

http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/snotaap
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een snotaap is de benaming voor een klein kind, met een negatieve bijklank. Het wordt meestal gebruikt wanneer kleine kinderen zich ergens mee willen bemoeien, waar ze eigenlijk nog te klein voor zijn, of wanneer ze zich brutaal op de voorgrond proberen te dringen.

De term snotaap refereert er aan dat kinderen veelvuldig een neus vol met snot hebben, en dat apen brutale en nieuwsgierige dieren zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je letterlijk iets overneemt van een pagina, zet dan ook even de bron erbij: http://nl.wikipedia.org/wiki/Snotaap
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ben ik bij deze inderdaad vergeten
maar niettemin neem ik wel de moeite
om iets op te zoeken
en dat kan je niet van elke gebruiker zeggen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed pppp. dit verdient een plus:+ Overigens staat deze tekst ook letterlijk hier:
http://www.encyclo.nl/begrip/snotaap
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed pppp. dit verdient een plus:+ Overigens staat deze tekst ook letterlijk hier:
http://www.encyclo.nl/begrip/snotaap
Ik heb 2 dochters. Kinderen hebben veel energie en rennen de hele dag als dolle apen rond. Als ze verkouden zijn dan snuiten ze hun neus niet maar hangt het snot uit hun neus. Daarom zie je moeders en vaders altijd de neuzen snuiten van kinderen.

Snotaap is dus bijnaam voor klein kind dat nog niet voor zichzelf kan zorgen. Het als 'nog niet droog achter de oren' slaat op pasgeboren baby's en ook gebruikt wordt om aan te geven dat iemand onvolwassen gedrach vertoond.

Toegevoegd na 30 seconden:
gedrag met een g... ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plus, omdat je inderdaad in gaat op de "herkomst".
Het is 'n variant van snotjong , snotjongen . Het betekent als "scheldwoord" jong kind in de ogen van degene die het zegt. Die acht zichzelf ouder en wijzer.