Wat betekent 'op gezette tijden' precies?

Houdt dat in op vastgestelde tijden of betekent het gewoon regelmatig?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
15.9K

Het beste antwoord

Dat waren oorspronkelijk vastgestelde tijden, bepaald door God, de mens, of de natuur. De term stamt uit de Statenbijbel van 1637.
Letterlijk gezien betekent het hetzelfde als regelmatig: volgens de regels, in een vast patroon.
Amadea
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat het gepland is, als je tijden ergens voor neerzet ben je aan het plannen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus ja, vastgestelde tijden
als je iets op "gezette tijden"doet, doe je iets altijd op dezelfde tijd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op gezette tijden = op geregelde tijden http://www.encyclo.nl/begrip/gezet

Bijvoorbeeld vasten is niet eten; zich op gezette tijden, volgens religieuze voorschriften, geheel of gedeeltelijk onthouden van spijs of drank; (rooms-katholiek:) slechts éénmaal daags een volle maaltijd gebruiken.

Het zijn dus wel vastgestelde, geregelde tijden. Dat is ook wel regelmatig maar het is dus niet de ene dag 's morgens vroeg en de andere dag 's avonds laat.

Goeie vraag!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gezet is synoniem met vastgesteld. Op gezette tijden houdt dan strikt genomen in: op momenten die vastliggen. Maar dat die tijden precies vastliggen lijkt me niet maar wel dat er van een zekere regelmaat sprake is.....