Wat wordt er bedoeld met 'bloed en sap' in de volgende duitse zin?

"Heute ist die Empfindung gerade der Jugend wohl eher die umgekehrte: Die Gedankengebilde der Wissenschaft sind ein hinterweltliches Reich von künstlichen Abstraktionen, die mit ihren dürren Händen Blut und Saft des wirklichen Lebens einzufangen trachten, ohne es doch je zu erhaschen."

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
1.1K

Het beste antwoord

In dit citaat van Max Weber (?) wil het zoveel zeggen als levenssappen ; dat wat het leven brengt in een voorts schijnbaar dood iets. (Voorwerp, verschijnsel).

Toegevoegd na 10 minuten:
"Tegenwoordig ervaart juist de jeugd eerder het omgekeerde : de 'standbeelden' van de wetenschap vormen een buitenaards rijk van kunstmatige abstraties, die met hun dorre handen trachten het levenssap te grijpen, zonder het te kunnen pakken / vasthouden / bevatten."

Een stukje uit 'Wetenschap als Beroep".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (1)

Bloed en zweet .
Zoals hier gezegd wordt: het heeft bloed, zweet en tranen gekost
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je het citaat wel gelezen ?