Wat betekent 'Ik kom om goed elf uur'?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
2.8K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
zo tegen elven
Cryofiel
7 jaar geleden
Nooit van gehoord...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee Freek niet tegen, na juist. Over elven, maar niet veel.
Antoni
7 jaar geleden
"Goed" wordt niet alleen op deze manier gebruikt bij tijdsaanduidingen, maar ook in andere gevallen om iets ongeveer, dus niet precies aan te duiden.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
@Antoni
"Goed" in deze andere betekenis is niet "ongeveer" maar "ruim".
Antoni
7 jaar geleden
Klopt, Ozewiezewozewiezewallakristallix!

Antwoorden (2)

Dat is streektaal voor: "Ik kom (waarschijnlijk iets na) 11 uur."

Ik ken deze zegswijze uit Brabant, maar ik kan me voorstellen dat het breder verspreid is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In Twente betekent het hetzelfde ; ik kom om elf uur, maar als de omstandigheden een beetje tegen zitten kan het iets later worden (maar niet veel later). Ik gebruik het vaak als ik de reistijd niet helemaal goed kan inschatten. Trek ik er extra tijd voor uit, dan kom ik tegen elf uur (want dan kan het een beetje vroeger worden).
Amadea
7 jaar geleden
Deze zegswijze is zeker verder verspreid dan alleen over Brabant, want ik ken 'm ook. Twijfel alleen even of dat nou uit Twente is, of dat ik het in Gelderland heb geleerd. Er wordt mee gezegd dat je er niet op hoeft te rekenen dat de persoon al vóór elf uur zal arriveren. Het kan om elf uur zijn, maar het zou ook tien tot vijftien minuten later kunnen worden.
Utrecht
7 jaar geleden
Als het een Brabander is, reken er dan niet op dat hij er vóor 11:15u is ;-)
Dat betekend hier(drenthe) rond elf uur dus het kan tussen kwart voor elf en kwart over elf zijn.