Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

"Mannen staan buitenspel wanneer op andermans helft is." Is deze zin correct?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
1.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
deze zin is niet correct, ik begrijp hem niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat bedoel je te zeggen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik begrijp helemaal niet wat er ook maar bedoeld kan zijn met die zin, daarom vind ik hem niet correct.
Amadea
11 jaar geleden
Merkwaardig: niemand weet wat de vraagsteller nou eigenlijk bedoelt, maar toch zijn er personen die kunnen beoordelen dat de antwoorden niet waardevol zijn. Het zou fijn zijn als de vraagsteller eens reageerde, want die weet wel wat hij of zij wil melden!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ook merkwaardig dat er antwoorden gegeven worden als men niet weet wat er bedoeld wordt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Allemaal heel merkwaardig, inderdaad...

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (6)

Moet het niet zijn :wanneer ze op andermans helft staan.
(Lees meer...)
fremar
11 jaar geleden
Nee, dit is geen correct Nederlands. Er mist een woordje tussen "wanneer" en "op".

Daarnaast vraag ik me af waarom je het specifiek over mannen hebt. Ook in het damesvoetbal kan men buitenspel staan.

Ik zou de zin veranderen in:
"Men kan alleen buitenspel staan als men op de helft van de tegenpartij is." (of iets in die trant).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar maak jij uit op, dat het überhaupt over voetbal gaat?
Los van het feit dat de zin grammaticaal niet klopt, deugt hij ook inhoudelijk niet. Men staat niet meteen buiten spel als men op de helft van de tegenstander staat.

De zin zou moeten luiden:

"Men staat in buitenspelpositie als een speler zich dichter bij de doellijn van de tegenstander bevindt dan de bal en de vóórlaatste tegenstander (inclusief de doelman)."

Dit geldt niet wanneer de speler zich op zijn eigen speelveldhelft bevindt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En die zin snap ik echt helemaal niet, maar ik ben dan ook een vrouw ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus als je iets niet snapt, geef je maar meteen een min? Eerst even goed lezen, dan oordelen Emma.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik snap hem wel hoor Emma007, en heb tot op de dag van vandaag nog geen slurfje kunnen ontdekken.
Nee, die zin is geenszins correct. Ik kan er niet uit opmaken wat de bedoeling is dat er meegedeeld wordt. Wanneer staan mannen buitenspel?
Volgens Loesje weten vrouwen dat donders goed. Maar jouw reden begrijp ik niet. Wanneer op andermans helft wát is? Andermans betekent: iets wat van een andere man is. De helft waarván is dan van een andere man? Mannen is meervoud; de werkwoordsvorm moet daarom ook meervoud zijn. Mannen staan buitenspel wanneer zij [wat dan ook] zijn. Of: Een man staat buitenspel wanneer hij [dit of dat] doet.
Om te kunnen vertellen hoe de zin grammaticaal wel kan kloppen, zul je moeten bekendmaken wat nou de reden is van het buitenspel staan!
(Lees meer...)
Plaatje bij antwoord
Amadea
11 jaar geleden
Mannen is al vreemd, want het gaat meestal om een speler. je staat buitenspel als je als aanvallende speler voorbij de laatste man staat (uitgezonderd de keeper van de tegenpartij). In goed Nederlands zou je kunnen zeggen: Je staat buitenspel als je voorbij de laatste man van de tegenstander staat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of bedoel je syntactisch gezien? Dan zou het moeten zijn: "Mannen staan buitenspel wanneer ze op andermans helft staan."
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding