welke werkwoordsvorm gebruik je in het nederlands met een meervoud?

bijvoorbeeld: Pink Floyd brengt een nieuw album uit, of Pink Floyd brengen een nieuw album uit, welke is correct?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
2.9K

Het beste antwoord

Pink Floyd wordt gezien als 1 groep. daarom is het enkelvoud: Pink Floyd brengt een nieuw album uit.

Toegevoegd na 51 seconden:
maakt niet uit dat de groep uit meerdere personen bestaat.

zo ook bijv een groep als de politie, de brandweer etc. ook allemaal enkelvoudsvorm.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt. In het Engels is het bijvoorbeeld weer anders. Nirvana bijvoorbeeld is weer een meervoud.

Andere antwoorden (3)

Pink Floyrd brengt een nieuw album uit is de correcte versie.
In deze zin is het onderwerp enkelvoud, Pink Floyd is één persoon en daarom staat het werkwoord in het enkelvoud.
Als er zou staan "De kinderen brengen een taart naar de juf"
Dan staat de werkwoordsvorm in het meervoud aangezien het onderwerp, de kinderen, ook meervoud is.

Maar let op !
Sommige woorden zoals "de media" gaan over meerdere dingen maar je schrijft ze in het enkelvoud in een zin!
"De media VRAAGT veel vragen aan beroemdheden."
Niet: "De media vragen veel vragen aan beroemdheden."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, media is een meervoudsvorm. Medium- media; museum- musea. Ik krijg buikpijn als ik zie staan: de media zegt...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Media moet je nog steeds vervoegen als meervoud, omdat het gewoon echt meervoud is. Media als enkelvoud behandelen komt wel ontzettend veel voor, dus het is niet vreemd als je denkt dat dat zo moet, maar het is niet correct.
brengt.
Je zou 'Pink Floyd' kunnen beschouwen als een bedrijfsnaam. Daarover zegt Onze Taal:

"Bij bedrijfsnamen wordt bijna altijd een enkelvoudig werkwoord geschreven (en geadviseerd), ook als het om een meervoudige naam gaat, of de afkorting daarvan:
• C&A heeft zowel in België als in Nederland diverse filialen.
• Natuurmonumenten bezit in Nederland veel natuurgebieden.

Nederlandse Spoorwegen is een uitzondering: als deze naam voluit wordt geschreven, hebben veel mensen een voorkeur voor een meervoudig werkwoord: 'De Nederlandse Spoorwegen hebben weleens te kampen met vertragingen.' Bij NS wordt bij voorkeur een enkelvoud gebruikt: 'NS zet bussen in.' "

Overigens 'media' (een voorbeeld dat een vorige schrijver vermeldt) is een meervoudsvorm van medium en daarom hoort er juist wel een meervoudige persoonsvorm bij. 'De media waren (niet: was) het erover eens dat de rol van politicus X was uitgespeeld.'

Toegevoegd na 51 seconden:
http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/vs-is-zijn
Computoon
11 jaar geleden
Als het onderwerp enkelvoudig is, dan moet de persoonsvorm (werkwoord) dat ook zijn. Ze moeten congruent zijn.

Bijv; ik ga zwemmen, hij gaat zwemmen enz.
Als het onderwerp meerderen zijn, moet de pers.vorm dat ook zijn;
Bijv; Wij gaan zwemmen, zij gaan zwemmen enz.

Let op!
Als het onderwerp bestaat uit een zelfstandig naamwoord
dat voorafgegaan wordt door een ander zelfstandig naamwoord dat EEN AANTAL OF HOEVEELHEID aangeeft, is er sprake van enkelvoud. Ook de persoonsvorm moet dan enkelvoud zijn. Bijv;
Een aantal mensen heeft gestemd,
een grote hoeveelheid rommel verdween in de prullenbak,
Drie procent van de mensen is tegen het besluit,
Een massa kanshebbers heeft zich ingeschreven.

Soms komt het voor dat een meervoudig onderwerp een enkelvoudige persoonsvorm krijgt. Bijv;
De VS ging niet akkoord (het gaat hier om één land),
Harten is troef (het gaat om één kaartkleur)
Groot en klein was aanwezig ( groot en klein is iedereen en iedereen is enkelvoud)
De NS breidt uit (de NS is één instelling)
B&W ging overstag ( B&W is één leidinggevende instantie)

Schrijf je de afkortingen echter voluit, dan is congruentie verplicht.
Burgemeester en wethouders gingen overstag.
de Nederlandse Spoorwegen breiden uit.
de Verenigde Staten gingen niet akkoord.

Normaal krijg je bij nevenschikking een meervoudige persoonsvorm, zodat er sprake is van congruentie. Toch zijn er ook dan weer uitzonderingen ( Nederlands blíjft 'leuk') ;)) bijv;
Kop en schotel stond klaar,( wordt als één geheel gezien)
Haat en nijd is aan de orde van de dag.

Toegevoegd na 17 minuten:
Pink Floyd is een groep met een enkelvoudige naam als wij hem vertalen. Roze Floyd (is geen bestaand zelfst nmw. dus ik denk dat het een naam voor een man is, net zoiets als 'zwarte Lola'). Betekent dus dat het maar ;één persoon is, dus enkelvoud -Pink Floyd is....
Ook in het Engels is het -is- omdat het congruent aan een jongen (met die naam)is.

heeft een groep een naam die bij vertaling op meervoud duidt zoals bij 'the Beatles' (de kevers) dan wordt het;
de Beatles zijn....., the Beatles are....
de Beach Boy_s zijn......the Beach Boys are....
Zou de groep Beach Boy hebben geheten, zou het ook congruent aan de strandjongen zijn geweest en was het the beach Boy is.....geweest.
amc