Waarom is het 'de' Keukenhof, en niet 'het' Keukenhof?

'Het' Keukenhof klinkt voor mij veel logischer, het is namelijk 'het' hof.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
4.7K

Het beste antwoord

Volgens de Van Dale:

hof hoven 1 de; m omheinde ruimte; tuin 2 het; o afgesloten ruimte met woningen; zie hofje 3 het; o woning ve vorst: aan het ~ verblijven 4 het; o hofhouding 5 het; o rechtbank van hogere rang; zie gerechtshof ||
een vrouw het ~ maken proberen haar liefde te winnen

In geval van de Keukenhof hebben we het over een hof in de betekenis van een omheinde tuin. Het lidwoord de moet in dat geval dus gebruikt worden. Dus De Keukenhof.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je kunt een meisje het hof maken, maar als er met hof een tuin bedoeld wordt dan is het de hof. Adam en Eva liepen rond in de hof van Eden. 'Klein, klein kleutertje, wat doe je in mijn hof'.
Een rechtbank wordt wel hof genoemd, en dan is het lidwoord het. De betekenis is dan: huis van adel. Het hof maken betekende oorspronkelijk 'eerbetoon aan vorst(in) door zijn/haar hofhouding’.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt ik vond nog verder dit: De volgende woorden zijn over het algemeen de-woorden: Woorden voor vruchten, bomen en planten: appel, eik, varen, fuchsia; Er zit dus een verschil het hof maken of de hof als tuin. Link www.onzetaal.nl
En de keuken, dus de keukenhof.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Oh ja? Dus het is de keukenfornuis, de keukengerei, de keukencentrum, de keukengereedschap, de keukenkruid, de keukenmes, de keukenpapier, de keukenraam en de keukenzout?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, wie zegt dat dan?
Amadea
12 jaar geleden
Jij, want je beweert dat het de keukenhof zou zijn omdat het de keuken is. Als je op die manier redeneert, dan zouden de door mij genoemde zelfstandige naamwoorden dus het lidwoord de in plaats van het moeten krijgen....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, ik heb het idee dat jij nu voor me spreekt. Ik heb niet meer gezegd dan ik geschreven heb.
Nou ja, nog eentje dan maar. De keukendeur, maar het keukendeurtje! LOL.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
..oh dus omdat je De fiets zegt is zo'n rijbaan voor fietsen: De fietspad.. oohh zit dat zooo.. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, het fietsjepad natuurlijk!