hoe weet je wanneer je 'de' of 'het' voor een woord moet plaatsen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
15.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/de-het-algemene-regels

Antwoorden (5)

Als je voor het woord 'die' kan zetten is het 'de'. En als je voor het woord 'dat' kan plaatsen is het 'het'. Dit is naar mijn weten de makkelijkste manier om het te onthouden! Ik hoop dat je er wat mee kunt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is veruit de makkelijkste manier.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan moet je nog weten dat het niet "Die boek" is, zoals ik ook nog best wel vaak hoor. Je verplaatst het probleem een beetje. Maar je hebt wel gelijk dat met een beetje taalgevoel je dit als ezelsbruggetje kunt gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en hoe zit het dan met "het boek" en "de boeken" ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Enkelvoud en meervoud spelen dus ook een grote rol waardoor die vlieger niet altijd opgaat ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Monaliza, dat is toch gewoon goed? Want het is 'dat boek' dus ook 'het boek' en het is ook 'die boeken' dus ook 'de boeken'
Door in het woordenboek te kijken; m/v betekent mannelijk/vrouwelijk en er moet "de" voor, o betekent onzijdig en er moet "het" voor. Er zijn wel wat regels zoals verkleinwoorden die altijd onzijdig zijn. Verdere uitleg is ondoenlijk, De ANS (Algemene Nederlandse Spraakkunst) heeft er 40 pagina's voor nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan moet je weten of een woord ofwel mannelijk/vrouwelijk is ofwel onzijdig.
mannelijke/vrouwelijke woorden hebben het lidwoord "de", onzijdige woorden hebben het lidwoord "het".

De meeste mensen weten niet meer of een woord mannelijk/vrouwelijk of onzijdig is. Dus is het een kwestie van training om te onthouden welk lidwoord bij welk woord hoort.

Er zijn wel een paar regels:
- verkleinwooden zijn altijd onzijdig: de emmer - het emmertje
- woorden die eidigen op het toevoegsel "-heid" of "-ing" hebben altijd het lidwoord "de". Dus "de schakel-ing", de "ijdel-heid"

Toegevoegd na 25 minuten:
Zie ook:
http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/mannelijk-vrouwelijk-woord
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als nederlands je moedertaal is, zou je het automatisch moeten aanvoelen. Voor buitenlanders is het een stuk moeilijker.
in bijgaande link, teveel om te kopiëren staan wat vuistregels. succes
11 jaar geleden
Woorden met de volgende uitgangen zijn altijd vrouwelijk;
-heid, -nis, -schap (waarheid, kennis, beterschap)
-de, -te (liefde, diepte)
-ij, -erij,- arij,- ernij (voogdij, rijmelarij)
-ing, -st (achter een werkw. stam=wandeling, winst)
-ie,- tie, -logie, -sofie,- agogie ( familie, demagogie)
- iek, -ica (muziek, logica)
-theek,- teit, -iteit (discotheek, puberteit)
-tuur, -suur (natuur, censuur)
-ade, - ide,- ode, -ude (tirade, periode)
-age, -ine, -se (tuigage, discipline, analyse)
-sis-, -tis, -xis (crisis, bronchitis, syntaxis)

Vrouwelijk zijn ook;
aanduidingen van vrouwelijke personen en dieren (secretaresse, kip)

Mannelijk zijn;
woorden met achtervoegsel -aar, er, -erd (eigenaar, bakker, zeperd)
zelfstandig gebruikte werkw.stammen (dank)
aanduidingen van mannelijke personen, dieren (ouderling,hengst)

Vrouwelijk én mannelijk zijn;
de meeste voorwerpsnamen (kast, bank)
alg. aardrijkskundige namen en hemellichamen (stad,zon)
zelfst. gebruikte bijvoeglijk naamw. (zieke,werkeloze)
persoonsnamen voor mannen en vrouwen te gebruiken
(baanloze)

Onzijdig (het);
Verkleinwoorden (kleintje)
werkwoordstammen met voorvoegsel be-,ge- en ont-(beraad,gedoe, ontsluiten)
namen van landen en steden

Tip;
zelfstandige naamwoorden die in het enkelvoud vervangen kunnen worden door hem of hij, zijn mannelijk
Zelfstandige naamw. die in enkelvoud vervangen kunnen worden door zij, ze of haar, zijn vrouwelijk.
Zelfstandige naamw.waarvoor het lidwoord 'het' geplaatst kan worden zijn onzijdig.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zowel mannelijk als vrouwelijk heeft altijd het lidwoord'de'.
amc