Hoe komt het dat wij in nederland zowel 'kennen' als 'weten' gebruiken?

Eigenlijk betekend het hetzelfde, maar het wordt beiden op verschillende momenten gebruikt. Hoe kan dit? Waar komt het vandaan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
8.8K
Cryofiel
11 jaar geleden
Betekende het hetzelfde? "Ik heb een nieuwe baan, maar ik weet mijn collega's nog niet zo goed." "Ik ken niet welke plant dat is."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jenesy
Ik ben wel benieuwd waar jij denkt dat het hetzelfde betekenT.
Cryofiel
11 jaar geleden
Nee joh, het is een typefoutje. Ze is de E vergeten. Ze bedoelt waarschijnlijk dat 'kennen' en 'weten' vroeger hetzelfde betekenden: "eigenlijk betekendE het hetzelfde", moet je lezen. Althans, dat denk ik. ;-)
Powergen
11 jaar geleden
@cyrofiel... en dan wordt moest werd zijn?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik geloof dat ik gewoon niet zo goed nadacht...dat weer ik dan wel weer :P Jullie hebben helemaal gelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leuke vraag. In het Engels krijg je vaak iets extra's erbij om het duidelijker te maken.

Het beste antwoord

Die woorden betekenen niet hetzelfde.

Dat men ze tegenwoordig vaak (foutief) door elkaar gebruikt wil niet zeggen dat dat goed is.

Ik ken een taal.
Je ook zeggen: "ik weet een taal............" maar dat betekent dan iets HEEL anders.

Je zegt: Ik ken Jan.
Je kunt niet zeggen: ik weet Jan.
Je kunt wel zeggen: ik weet wie Jan is.
Maar dat betekent dan nog niet dat je hem ook echt kent.

Ik weet dat 2 plus 2 vier is.
Maar je kunt niet zeggen: ik ken dat 2 plus 2 vier is.

Nog een nuance.
Je kunt "weten" van iets, er weet van hebben.
Maar daarom "ken" je het nog niet. Als je het kent,
dan weet je er vanalles van. Dat gaat verder dan
er weet van hebben.

Ik hoop dat het zo duidelijk is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
goed punt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik snap het nog steeds ! +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juistem ; kennen en weten zijn twee totaal verschillende dingen. Net als kennis en kennissen.
Ivana
11 jaar geleden
Mooie uitleg. Overduidelijk. Plus dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geweldig!!! vooral het laatste voorbeeld.

Andere antwoorden (4)

Ik weet dat het van kennis en wetenschap komt, maar ik ken het niet altijd plaatsen.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou haal je kennen en kunnen door elkaar......
Hopelijk opzettelijk ? ;)
jc54
11 jaar geleden
Inderdaad, ik had er een ;-) achter moeten zetten.
Het betekent niét hetzelfde. Wil jij het verschil weten? Dan moet je weten dat niet alle kennis wetenschap is. Kennen is: ergens bekend mee zijn, weten hoe iets is. Weten betekent: begrijpen, kunnen doorgronden. Je weet hoe jouw beste vriend of vriendin ergens op zal reageren, maar hoe iemand die je alleen maar vaag kent daarmee om zal gaan kan je niet inschatten.
Amadea
11 jaar geleden
Het belangrijkste verschil tussen kennen en weten, is dat je 'kennen' kunt gebruiken bij personen én dingen en weten alleen kunt gebruiken in combinatie met dingen.

Verder hebben door diverse uitdrukkingen de woorden kennen en weten ook een verschillend gevoel gekregen. Zo drukt 'kennen' een vertrouwdheid uit, dat weten niet heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weten gaat meer over een feit en kennen gaat meer over een onderwerp zoals een persoon, lied,...