Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is het verschil tussen onstabiel en instabiel?

Er is volgens mij echt wel verschil, ik gebruik soms de ene en soms de andere maar kan niet echt een regel ontdekken wanneer je welke gebruikt.

Is er een regel of duidelijke uitleg?

11 jaar geleden
in: Taal
63.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Volgens van Dale is 'instabiel' een bijv. naamwoord en 'onstabiel' een bijwoord.
Dus een 'instabiel' bekken en het bekken is 'onstabiel'.
In de praktijk worden ze echter vrolijk door elkaar gegooid.
(Lees meer...)
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het bekken is onstabiel', hier is onstabiel naamw deel vh gezegde, geen bijwoord.. 'ik sta onstabiel', hier is het wel een bijwoord.
Summo
11 jaar geleden
Daar ga ik eens over nadenken het zou zomaar kunnen dat dit precies is waarom ik soms het één gebruik en soms het ander maar als je probeert je voor te stellen wat je normaal zou zeggen weet je het natuurlijk niet, ha ha ha. Maar alvast een +
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Nee, dat klopt niet. In beide voorbeelden die je geeft, is instabiel/onstabiel een bijv. naamwoord. Alleen is het de eerste keer attributief en de tweede keer predicatief.

Andere antwoorden (1)

Ze betekenen het zelfde, maar onstabiel is eigenlijk (nog) geen goed Nederlands. Die gebruik je dus eigenlijk liever niet, al kom je het in niet al te professionele teksten wel steeds vaker tegen.

We zien echter wel een verschuiving van in- naar on-, en bij sommige woorden is dit 'foute' gebruik al zo ingeburgerd, dat we van ' goed' spreken. Onacceptabel bijvoorbeeld.

Wanneer je wat gebruikt hangt dus af van je eigen voorkeur / mate van taalpurisme. Ik zou absoluut de voorkeur geven aan 'instabiel', maar wie minder met taal 'heeft' zal ook met 'onstabiel' geen problemen hebben. Het hangt ook van je lezerspubliek af ; hechten die aan correct taalgebruik, of hebben ze er toch totaal de ballen verstand van.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding