Is opgeschaald een woord?

Beste mede vragers,

Sinds ik een Hulpverleningsfotograaf ben (foto's maak van incidenten enzo) gebruik ik regelmatig het woord opgeschaald. (Voltooid deelwoord van opschalen toch?). Echter, het valt mij op dat diverse woordenboeken (browsers) dit als een niet acceptabel woord accepteren en dus vroeg ik me af. Is dit wel een bruikbaar woord, is het Nederlands? En zo niet, wat moet je dan gebruiken in bijvoorbeeld de volgende zin:

Een binnenbrand in een woning is zojuist opgeschaald naar middelbrand.

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
2.7K

Antwoorden (3)

"Opschaling is een term die door hulpdiensten gebruikt wordt voor het vergroten van de organisatie tijdens een incident of ramp." In die context kan 'opgeschaald' dus zeker gebruikt worden; je kunt dit woord dus gerust gebruiken. Het klinkt mij ook niet vreemd in de oren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor, dat is correct Nederlands: 'opschalen' komt voor in de Woordenlijst Nederlandse Taal van de Taalunie.

Toegevoegd na 3 minuten:
Met als vervoeging: schaalde op (verleden tijd enkelvoud), heeft opgeschaald (voltooid deelwoord).
Pieter2011
12 jaar geleden
Opgeschaald is zeker een woord. Het wordt veel gebruikt in de hulpverlening sector, zoals in de zin die je zelf al plaatste in je vraag.

Het woord is een veelgebruikt woord bij politie en brandweer. En ook bij rampen.

- Opschalen
Def.: het veranderingsproces tijdens een ramp van het functioneren van het bestuur, de parate diensten en de gemeente, vanuit de dagelijkse situatie naar één regionale organisatievorm waarmee een ramp multidisciplinair wordt bestreden. De opschaling is uitgewerkt

Het is dus een vorm van opschalen.