Is "In de gaten houden" een spreekwoord?

Het is niet letterlijk. Je stopt die mensen niet in gaten.
Is het dus een spreekwoord? En hoe is het dan ontstaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
5.3K

Het beste antwoord

Over de herkomst van in de gaten hebben verschillen de meningen overigens eveneens. Zoals gezegd is het mogelijk dat met gaten de ogen bedoeld werden. Voor deze aanname pleit onder meer dat vroeger de uitdrukking 'Kijk uit je gaten!' bestond (nu: 'Kijk uit je doppen!', waarin met doppen ook de ogen worden bedoeld). Maar er doen meer verklaringen de ronde: de gaten kunnen ook de openingen in het vizier van een wapen geweest zijn, of de kijkgaten in de muren van een kasteel, of de kijkgaten in het vizier (het 'klepje') van de helm van een ridder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De versie van het visier van de ridder heb ik ooit in het Muiderslot gehoord - vond ik heel aannemelijk...

Andere antwoorden (5)

Geen spreekwoord, geen gezegde maar een zegswijze.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En wat is het verschil tussen die 3 dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag, NintendoNerd!
Vroeger hielden soldaten hun lopers van geweren in de gaten van kastelen of stadsmuren wachtend op de vijand dan hielden ze het in de gaten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, is geen spreekwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In een spreekwoord of een gezegde zit een soort van boodschap. Er gaat een bepaalde moraal van uit. Soms moet je ook even nadenken, wat er mee bedoeld wordt. Niet alle spreekwoorden zijn ook bij alle mensen bekend.
Bij ''in de gaten houden" spreek je over een uitdrukking, inderdaad niet letterlijk op te vatten. Maar dergelijke uitdrukkingen zijn meestal wel bij iedereen bekend en men weet wat ermee bedoeld moet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik lees net van de eerste reactie dat het een zegswijze is. Die kende ik nog niet, gevoelsmatig zou ik uit mezelf gezegde gezegd hebben. Ik ben het dus met de anderen eens. ^^ Een spreekwoord is het in elk geval niet.