Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom geeft een vorst zichzelf aan als ‘wij’?

Vorsten zouden zich altijd met we aanspreken, waarom is dit zo?
En, gebeurt dit tegenwoordig ook nog?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dat is de z.g. "pluralis majestatis" dat is ingeburgerd in de tijd, dat personen van koninklijke bloede, (wat dat dan ook zijn moge ) zich zelf hoger achten dan andere mensen.
Ik meen dat Bea haar troonrede nog steeds begint met: Wij Beatrix, Koningin der Nederlanden, maar zeker ben ik er niet van.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, hier begint Bea haar troonrede niet mee, dat is steeds: Leden van de Staten Generaal...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo is het overigens wel in wetten (die ik lees dan).

Andere antwoorden (2)

meervoud is volgens mij heel deftig. net als dat je hij/zij zegt als je het over jezelf hebt. het kan ook dat ze dan bedoelen zichzelf en de andere koninklijke mensen. ik denk dat het niet meer wordt gebruikt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze vorm van majesteitsmeervoud wordt in de praktijk alleen nog in vaste uitdrukkingen gebruikt, zoals in wetten.
Zelfs in de troonrede spreekt onze Beatrix met 'ik' naar ik meen.

Dit 'wij' gebruik is gangbaar bij monarchen, pausen en bisschoppen. Paus Johannes-Paulus besloot bij zijn aantreden de pluralis majestatis niet meer te gebruiken.
Het is echter een vrije keus die deze hoogwaardigheidsbekleders hebben en geen verplichting.

Voor het bestaan van deze meervoudsvorm worden 2 verklaringen gegeven;

De eerste verklaring; Deze vorm zou eerbied uitdrukken. Het is dan vergelijkbaar met het - u- zeggen. in de geschiedenis van het Engels en het nederlands waren ýou'en 'gij' oorspronkelijk meervoudsvormen. ook in het Limburgs zijn u en jullie gelijk (namelijk geer) Die meervoudsvorm is echter niet de gewone vorm in de taal.
De standaardvorm is het enkelvoud. het is dus een bijzondere vorm.
Met deze meervoudsvorm zou dus worden uitgedrukt dat de aangesproken persoon hoog geacht wordt. Zodoende sprak een vorst op deze manier met achting over zichzelf, omdat deze het zich kon permittereen.

Een heel andere verklaring is gebaseerd op de positie van
de vorst in de bestaansketen. Hij/zij neemt een functionele positie in tussen de oppermachten en de gewone burgers. De macht verstrekt zich uit over al die mensen. Voor zover zij land en goederen bezaten in vroeger tijden, gaven ze het recht hierover aan de vorst.
Hij/zij was dus niet alleen het hoofd van de maatschappij,
hij/zij was de maatschappij. Het meervoud was dus collectief gezien en functioneel.

Toch wordt het in de derde person nog wel eens gebruikt hoor. Denk maar eens aan de dokter die vraagt; :"Hoe voelen we ons vandaag"? (^-^).
(Lees meer...)
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En hier is ook het franse 'vous' voor u door ontstaan.
amc
12 jaar geleden
Juist! Vous is zowel jullie als U.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding