Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe vraag ik in het Duits aan iemand of hij/zij de kassabon wilt?

Ik werk als cassiaire, en ik heb regelmatig met klanten te maken die Duits spreken, en geen Nederlands of Engels spreken/verstaan.

Verder dan "wollen sie.." kom ik niet. Op vertalen.nu vind ik als vertaling "Ihre Rechnung", maar ik wil het zeker weten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
14K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef hem de bon en als hij hem terug geeft wilt hij hem niet. wekrn perfect Bronnen:
- supermsarkt

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Möchten Sie den kassenschein haben"? Of; "Brauchen Sie den kassenschein"?

Dit is het meest gangbare, Kassenzettel mag overigens ook. Wel 'den' gebruiken hoor, geen 'der' want het is een mannelijk zelfstandig naamwoord en omdat 'der Schein/Zettel' het lijdend voorwerp is komt dit in de 4 de naamval.

Ik heb zelf enkele jaren in de verkoop in Duitsland gewerkt en er werd alleen over een Kassenschein gesproken. Een 'bon' wordt niet gebruikt in Duitsland. Dit is geen Duits woord. Soms werd wel eens van een Kassenzettel gesproken, maar dit wordt meestal gebruikt als Strafzettel oftewel bekeuring.

Toegevoegd na 17 minuten:
Kassenbon wordt dus wel gebruikt maar niet het woord 'bon' alleen, dat bedoelde ik met 'het is geen Duits woord'. Overigens kan je ook vragen; "Möchten Sie eine Quittung haben"? Spreek je uit als 'kwietoeng'.
(Lees meer...)
amc
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik ken Quittung en Beleg als meest gangbare woorden. Af en toe hoor ik Kassenzettel.
amc
12 jaar geleden
Klopt! Ik woonde en werkte omgeving Köln en Nortrhein
Westfalen gebruikt weer andere woorden dan bijv. Bayern
of Saarland of whatever welke region. Dit zijn over het algemeen de meest gangbare woorden voor kassabon.
Kasseschein, Kassenzettel, Quittung und Beleg.
amc
12 jaar geleden