Waar haalde Van Dale de definities voor zijn woordenboek?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geen flauw idee

Het beste antwoord

Van I.M. Calisch en N.S. Calisch. Hij heeft ze alleen verbeterd en aangevuld.

In 1867 kreeg Johan Hendrik van Dale het verzoek om de eerste druk van het Nieuw woordenboek der Nederlandsche taal uit 1864 van I.M. Calisch en N.S. Calisch te herzien. Hij accepteerde en klaarde de klus in vier jaar tijd. Omdat hij zelf vaak ontstemd was geweest over de vage, te algemene of onduidelijke informatie die hij in bestaande woordenboeken had aangetroffen, stelde hij hoge eisen aan de exacte omschrijving van de begrippen: de onderwijzer van Dale had onveranderlijk de leerling voor ogen, die een duidelijk, precies en volledig antwoord moest vinden op zijn vraag: ‘Wat betekent dat?’ Hij schrijft zelf, in het voorbericht bij de druk van 1871: '(..) Het schrijven van een Woordenboek is een ondankbaar en verdrietig werk. Is er veel dat men heeft opgenomen of verbeterd, er is nog veel meer dat men is vergeten (..)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het eerste werk werd gemaakt door Johan Hendrik van Dale (1828-1872). Bij leven was hij stadsarchivaris en hoofdonderwijzer in Sluis en werd hij alom erkend als groot kenner van de Nederlandse taal. In 1867 kreeg hij van uitgever D.A.Thieme het eervolle verzoek om het Nieuw Woordenboek der Nederlandsche taal te bewerken. Hij aanvaardde de uitdaging om de taal helder en exact te beschrijven met de correcte spelling. Het woordenboek werd door hem volledig opnieuw opgezet. Maar het werk overleefde Van Dale. Als hij in 1872 overlijdt, is hij slechts tot de ‘Y’ gevorderd. Zijn assistent Jan Manhave voltooit de eerste druk.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1