Hoe heet zo'n troon waarop je kunt zitten en wordt gedragen?

Hoe heet zo'n troon waarop je kunt zitten en worden gedragen door mannen. wat je wel eens ziet bij de sweet sixteen programma's bijvoorbeeld. Wat is daar de naam voor? ik wil deze namelijk huren of maken of kopen. Kan er alleen geen gevonden krijgen. Iemand hulp? Als ik zoek op draagtroon vind hij niks.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
3K

Het beste antwoord

Dat heet een Sedia Gestatoria. Zo zul je niet zo snel iets vinden om te huren, maar zoek eens op 'draagstoel'. Dan kom je op sites die decorstukken verhuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat heet een draagstoel (bron 1), met name vroeger gebruikt in het Midden-Oosten door heersers die door dragers gedragen werden op de draagstoel. Zoals hierboven al genoemd is de sedia gestatoria de pauselijke draagstoel (bron 2).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahaha, inderdaad! De legende van "Pausin Johanna" op http://www.grenswetenschap.nl/permalink.asp?grens=1638