waar staat dit (de ~ (m.)) voor

Toegevoegd na 2 minuten:
en dit: de ~ (v.)?, ~en)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal

Het beste antwoord

Het eerste staat voor mannelijk, het tweede voor vrouwelijk. En vermoedelijk zag je het bij een zelfstandig naamwoord in het woordenboek staan.
Ondanks dat we in het Nederlands geen naamvallen meer gebruiken, zijn woorden nog wel mannelijk of vrouwelijk.

De -en staat voor meervoud op -en.

Toegevoegd na 1 minuut:
Bijvoorbeeld : er staat :

stoel de; m -en zitmeubel voor één persoon, van verschillende vorm

Lees :

Stoel : de stoel / mannelijk / stoelen / zitmeubel voor één persoon van verschillende vorm.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, verdere reacties zijn overbodig lijkt me!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Marleen,kan 1 persoon dan meerdere vormen hebben?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij wel ja, er zijn woorden die zowel mannelijk als vrouwelijk (kunnen) zijn. Maar ik ben geen Neerlandicus, dus ik kan er niet zo eentje uit mijn mouw schudden.

Andere antwoorden (3)

Dat golfje (~) staat ' verbangt' het woord dat je hebt opgezocht in het woordenboek.

m= mannelijk
v= vrouwelijk
o= onzijdig

Toegevoegd na 3 minuten:
Nog een voorbeeldje;

Bijvoorbeeld het woordt voetbal. Als je het opzoekt in het woordenboek staat er dit;

voet·bal de; m -len grote bal om mee te voetballen

De m staat dus voor mannelijk, het - (of ~ , ligt aan het soort woordenboek) betekent dat er -len achter het woord voetbal komt bij meervoud.

Als er in een leestekst dit teken staat (-) vervangt het streep je (deel van) een woord.

Voorbeeld;

spaar- en gloeilampen. Eigenlijk staat er; Spaarlampen en gloeilampen, maar lampen wordt dan weggelaten en vervangen door een (-).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zoekt een woord in het woordenboek op.
Bijvoorbeeld het woord: jongen. In plaats van 'jongen' te herhalen gebruiken gebruiken ze ~
(m) is een mannelijk woord
(v) is een vrouwelijk woord
Uitgelegd voor het woord jongen:
de ~ (m), ~(s) = De jongen (mannelijk woord), jongens (meervoud)
Bij vrouw staat: de ~(v), ~(en)
Dit betekent: de vrouw (vrouwelijk woord), vrouwen (meervoud)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk vóór in je woordenboek, daar staat uitgebreid uitgelegd wat al die tekentjes en afkortingen betekenen. Er zijn er nog veel meer.