Het klopt dat het synoniemen zijn, maar tóch is er wel net dat subtiele verschil, namelijk dat een rage (bijna) geen (overdreven) media aandacht heeft gehad, en dat is bij een hype wel het geval.

Een hype is een verschijnsel dat tijdelijk bovenmatige media-aandacht krijgt en daardoor belangrijker lijkt dan het in werkelijkheid is. Het gevolg van dit zichzelf versterkende mechanisme kan zijn dat iets dat zich als een ogenschijnlijk verwaarloosbare kleinigheid voordoet, uitgroeit tot een werkelijk belangwekkend verschijnsel.

Wanneer een verschijnsel in een korte periode mateloos populair is geworden, en ontstaan is zonder exceptionele media-aandacht, wordt dit een rage genoemd. Het creëren van een hype wordt wel hypen genoemd. "Hype" is een Engels woord afgeleid van het Griekse hyper = "boven".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wilde hetzelfde antwoord geven, maar dat hoeft dus al niet meer. +

Andere antwoorden (1)

Het zijn synoniemen. In het Nederlands heten beide 'modeverschijnsel' en heeft vaak betrekking op reclame in de media.