Waarom CONCENTRATIEkamp?

Het heeft toch niets te maken met concentratie ofzoiets?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
8.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt je gedachten op éen ding concentreren, maar ook mensen dus. Of spullen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+GoeieVraag, eigenlijk achteraf best logisch maar ik heb er ooit nooit over nagedacht. ツ

Het beste antwoord

In principe werden de Joden in de Tweede Wereldoorlog niet gedood in de concentratiekampen, maar werden ze bijeen gebracht (geconcentreerd) om daar te werken.

Daarom dus een concentratiekamp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De Duitse KZL zijn zeker niet gebouwd om Joden te verzamelen, maar als werkplaatsen voor gevangenen tegen het regime (met name Duitse dissidenten en kommunisten). Al snel kwamen daar (met name politieke) gevangenen in , en pas weer veel later vielen daar ook de Joden onder. De latere vernietigingkampen waren uiteraard een heel ander model.
Buiten de Joden om zijn er vele, vele doden gevallen, doodgewerkt, ziek en uitgehongerd) waarvan het merendeel Duits.

Concentreren slaat uiteraard wel op op één plek bij elkaar brengen. Van arbeidskrachten in eerste instantie. Geen Duitse vinding overigens, maar al van eerder datum en in Duitsland wegens het praktische nut al begin (!) jaren 30 breed ingezet.

Toegevoegd na 11 uur:
De tweede link geeft een zeer uitgebreide definitie van wat precies een concentratiekamp is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hele mooie reactie Marleen! Maar de nazi's hadden helaas niet de monopolie op de concentratiekampen. Ook de Japanners en zelfs de Amerikanen (voor Japanse burgers in de VS) hebben deze gebruikt tijdens WWII.
In het voordeel van de Amerikanen moet worden gezegd dat ze deze nooit hebben gebruikt als vernietigingskampen, maar ja...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zeg ik toch Gabi ; geen Duitse uitvinding. En nee, ook geen Duits monopoly. Het is namelijk niet een 'ding' maar een verschijnsel, een methode, die helaas op verschillende manieren en voor verschillende doelen - maar zelden positief - worden toegepast. In strikte zin zou je bijvoorbeeld het oude Veenhuizen (tot ca. 1970) ook een vorm van concentratiekamp kunnen noemen. Alle 'asocialen' bij mekaar in een dorp, hek er om, opgeruimd staat netjes.
Omdat als de nazi's ze direct vernietigingskampen had genoemd er een stuk minder mensen bereid waren om er heen te gaan of mee te werken aan het transport van de joden, homoseksuelen, verstandelijk gehandicapten, krijgsgevangenen enz. Pas na de oorlog werd de volle aard en omvang van deze kampen onder het grote publiek bekend.

De keuze voor CONCENTRATIEkamp heeft zeker wel te maken met het begrip concentratie. Niet de uitleg van concentratie over het mentale aspect ervan, dus dat je jezelf helemaal richt (concentreert) op een bepaalde activiteit/inspanning, maar wel de andere betekenis van concentratie in de zin van 'op één plek samenbrengen'. Zie de link voor de betekenissen van het woord concentratie.