Wat moet het zijn: "In een dergelijk context" of "In een dergelijke context"?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
1.6K

Antwoorden (1)

Het moet zijn "In een dergelijke context" omdat het woord "context" taalkundig mannelijk is en er dus het lidwoord "de" bij hoort.

Je kan overigens ook schrijven "In zo'n context" om het probleem te vermijden...
Antoni
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
Ik vind 'zo'n context' niet goed klinken, klopt dat echt wel?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij taaladvies staat: "Een verbuigbaar bijvoeglijk naamwoord kan ook onverbogen blijven om welluidendheidsredenen, namelijk bij meerlettergrepige bijvoeglijke naamwoorden op -lijk of -ig" bron:http://taaladvies.net/taal/advies/tekst/28/verbogen_onverbogen_bijvoeglijk_naamwoord_zonder_betekenisverschil_algemeen/
Wat ik mij afvraag is of er hier sprake is van een welluidendheidsreden.
Verder vind ik als ik op "In een dergelijk context" google verschillende hits, ook bij serieuze websites. Vandaar dat ik de vraag hier heb gesteld.
Antoni
9 jaar geleden
Amadea, ik zou het zelf ook niet snel gebruiken. Een context is bijna nooit gelijk aan een andere context. Waarom zou je dan "In zo'n context" ooit gebruiken? "In deze context" is dan veel duidelijker lijkt mij.
Amadea
9 jaar geleden
@DuveltiPi: in welk zinsverband wil jij het woord context gebruiken? Daar hangt het nogal van af. @Antoni: Inderdaad, in deze context klinkt wél goed.
Antoni
9 jaar geleden
DuveltjePi, de link uit je reactie werkt niet. Deze http://taaladvies.net/taal/advies/tekst/28/verbogen_onverbogen_bijvoeglijk_naamwoord wel. Het aantal hits via Google met "in een dergelijke context" is vele malen groter dan het aantal hits met "in een dergelijk context". Dat geeft al enigszins aan wat correct is. Ik zie de woorden "in een dergelijk context", net als jij, ook een aantal keren staan. Misschien is het een Vlaamse uitdrukking of is het een Vlaams gebruik om het zo te doen? De welluidendheidsreden(en) lijken mij hier niet te gelden. Het gaat bij context immers om een de-woord, geen het-woord. Op de website http://taaladvies.net/taal/advies/tekst/28/verbogen_onverbogen_bijvoeglijk_naamwoord staat: "Een verbuigbaar bijvoeglijk naamwoord kan ook onverbogen blijven om welluidendheidsredenen, namelijk bij meerlettergrepige bijvoeglijke naamwoorden op -lijk of -ig voor het-woorden (...)".
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het betreft de zin:
In een dergelijk context is zijn beperking minder problematisch.
Antoni
9 jaar geleden
Dan zal je toch volgens mij moeten schrijven: "In een dergelijke context ...". Overigens is "In deze context... " nu ook mogelijk en naar mijn idee mooier en duidelijker.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Antoni, er is sprake van een betekenisverschil tussen 'deze' en 'dergelijke'. Het hangt dus af van de uitgebreidere context welk woord te verkiezen is.
Amadea
9 jaar geleden
Het gaat kennelijk om een menselijke situatie en niet om een taalconstructie. Ik zou schrijven: 'Onder dergelijke omstandigheden is zijn beperking minder problematisch'. Wil je toch het woord context blijven gebruiken, dan is het een "dergelijke context".
Antoni
9 jaar geleden
Ja, kruidenvrouwtje, dat klopt. "Een dergelijke context" vind ik echter niet mooi klinken, in geen enkel geval. De vraagsteller moet nu maar zelf beoordelen wat hem/haar het beste lijkt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Antoni: inderdaad, de welluidenheidsredenen zijn van toepassing bij het-woorden en bij meerlettergrepige bijvoeglijke naamwoorden in de vergrotende trap. Bij mijn vraag is er geen sprake van een het-woord of een vergrotende trap.
Daarmee is de vraag beantwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni, even ter verduidelijking: 'dergelijk context' kan ook in het Vlaams niet.
Antoni
9 jaar geleden
O, dank je wel, Amicitia! Dat maakt veel duidelijk. Het is dus op websites soms verkeerd geschreven/getypt of wordt bij de zoekresultaten door Google soms verkeerd weergegeven. Met Google kreeg ik met "In een dergelijk context" in ieder geval een aantal hits. Sommige websites van die hits waren Belgische.