Kan een analfabeet wel het alfabet ?

Me dochter vroeg wat is een analfabeet ik zei iemand die niet kan lezen en schrijven maar nu vroeg ze meteen weer kan een analfabeet wel het alfabet.
EN daar weet ik niks op te zeggen op google zie je alleen maar staan iemand die niet kan lezen en schrijven.

Toegevoegd na 1 dag:
Ben ik vergeten er bij te zetten maar het gaat om het herkennen van de letters.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
3.6K

Antwoorden (6)

Zolang een analfabeet een gedichtje kan leren kan hij het alfabet leren. Het alfabet is namelijk meer een gedicht of liedje dan dat het maar iets te maken heeft met lezen en schrijven.

Verder zijn de meeste analfabeten in nederland wel in staat om een heel klein beetje te lezen en te schrijven maar verschrikkelijk moeilijk en totaal niet foutloos. Een simpel kinderboekje kunnen ze vaak wel lezen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wiki: Een analfabeet is iemand die de vaardigheid in lezen, spellen en schrijven niet of in onvoldoende mate beheerst. In het Nederlands wordt onderscheid gemaakt tussen analfabeten en laaggeletterden. Laaggeletterden kunnen wel lezen en schrijven, maar beheersen deze vaardigheden niet goed genoeg om te kunnen functioneren in de samenleving.

Dus eigenlijk bestaan er in Nederland vooral laaggeletterden en kunnen analfabeten vaak in onvoldoende mate lezen/spellen/schrijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies eigenlijk vind ik dat dat verplicht moet zijn.
Dus ik bedoel dat je alleen een min kan geven als je ook zeg (typ) waarom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi stukje toevoeging pelle dankje En jammer en ook raar dat we nooit kunnen zien wie een min heeft gegeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jullie kunnen ook een compensatieplusje geven ;-) Doe ik ook altijd als ik een minnaar zie die in mijn ogen onterecht is.
@connie1966

Het antwoord is soms wel soms niet, maar niet waarschijnlijk.

Iemand die niet kan lezen of schrijven heeft daar (zie een eerder antwoord) inderdaad vaak geen gelegenheid voor gehad. Andere mogelijkheden zijn: ziekte tijdens jeugd (veel afwezig van school), vroeger hele grote klassen waardoor niet iedereen alles 'meekreeg' en eigenlijk als dom gezien werd en dat hoefde vaak helemaal niet waar te zijn.

Mijn voorbeeld is mijn 76 jarige vriendin die dertig jaar geleden uit Suriname kwam om haar 6 kinderen meer kansen te geven dan in Suriname mogelijk was.
Zij kwam hier aan als eenoudergezin, met de jongste 3 van haar kinderen en heeft met schoonmaakwerk bij bedrijven haar 6 kinderen groot gebracht en laten leren / studeren. 4 van de 6 hebben werk.

Mijn vriendin was thuis de oudste van tien, ja 10 kinderen. Als oudste moest zij natuurlijk moeder helpen en mocht zij niet naar school. Alle 9 jongere kinderen gingen naar school / volgden een opleiding / studie en mijn vriendin kan alleen cijfers lezen en optellen. Dat komt omdat zij moeder hielp en dus boodschappen moest doen, waarvoor zij dus moest kunnen rekenen.

Zij is inmiddels al jaren het hoofd van de familie, en bij ruzies wordt haar oordeel hooglijk gewaardeerd en telt het zwaar. Toch kijken de broers en zelfs sommige zussen een beetje op haar neer, maar aan de andere kant zoals gezegd wordt zij zeer gewaardeerd (ook in de keuken), maar dat is een heel ander verhaal.

Ik heb ongeveer 20 jaar geleden geprobeerd (aan de hand van een actie van de Gemeente destijds) om mijn vriendin op weg te helpen, helaas ze had geen puf meer en ondanks alle goede bedoelingen ging het ondanks alle goede bedoelingen niet door.

Toegevoegd na 4 minuten:
Laatste zin dubbelop : en ondanks alle goede bedoelingen ging het niet door.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag gaat over een analfabeet. Die kent het alfabet niet. Als je hem een letter voorhoudt, kan hij je niet zeggen welke letter dat is.

Het alfabet opzeggen, zoals een rijmpje of een versje, heeft niets met lezen te maken maar met reproduceren. Dan zeg je uit het geheugen op wat je eerder gehoord hebt en dat heeft niets met lezen te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn zoontje zong als 2 jarige het 'alfabetliedje' mee. Hij kende dus wel het alfabet, maar kon nog niet lezen of schrijven. Een analfabeet kent dus het alfabet wel als het hem/haar is bijgebracht, maar kan er verder niets mee indien hem/haar niet is bijgebracht hoe je die letters kunt gebruiken.
amc
12 jaar geleden
Analfabeten kunnen wel praten. En praten heb je geleerd. dus het alfabet kan je dan wel denk ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hangt er maar helemaal van af hoe jij de definitie van analfabetisme hanteert. In Nederland wordt inderdaad onderscheid gemaakt tussen analfabetisme en laaggeletterdheid, maar in de volksmond bedoelen we met een analfabeet vaak iemand die SLECHT kan lezen en schrijven. Eigenlijk dus een laaggeletterde (of, om het nog ingewikkelder te maken: een functioneel analfabeet).

Mensen die geen teksten kunnen lezen of schrijven (de ECHTE analfabeten) zullen in Nederland hoogst waarschijnlijk wel weten dat al die kriebeltjes letters zijn, en ze waarschijnlijk ook wel kunnen benoemen, maar er geen woordbeeld van kunnen 'breien'. Ze kunnen dus vaak wel het alfabet opzeggen, maar kunnen er verder weinig mee.

Functioneel analfabeten zijn mensen die een stapje verder zijn: ze kunnen met moeite wel een verhaaltje lezen of iets opschrijven, maar dat kost bergen energie en heel veel oefening. Als ze die oefening onvoldoende nemen of krijgen, kan het zijn dat ze afhaken en de rest van hun leven last houden van hun laaggeletterdheid.

Ik ken zelf een voormalig functioneel analfabete die vroeger altijd achterin de klas gezet werd omdat ze 'te dom' was (jaren '50 van de vorige eeuw). Ze kwam er op latere leeftijd achter dat ze 'gewoon' dyslectisch was en heeft alsnog goed leren lezen en schrijven. Schrijven blijft lastig, maar lezen gaat prima.