Waarom zeggen Duitsers Hase tegen een Kaninchen?

Ze weten best dat er verschil is, maar alle kinderen en alle volwassenen die ik ken beharren auf Hase, terwijl daar in het hok toch echt ein Kaninchen zit.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
1.2K

Het beste antwoord

Ik denk eigenlijk om dezelfde reden dat Nederlanders snel geneigd zijn 'konijn' te roepen, ook als het om een haas gaat. De verschillen zijn vrij onduidelijk. Bij Duitsers ligt echter Hase makkelijker in de mond dan 'Kaninchen', terwijl het bij Nederlanders andersom is.
Dit zeg puur mijn gevoel overigens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ze doen dat niet. Ze zeggen Hase tegen een Hase en Kaninchen tegen een Kaninchen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal correct, je was me nét even voor.
Maar ze zeggen wel 'Meer' tegen de zee, hahaha
Zeggen ook "Meer" als ze de zee bedoelen. Vreemde snuiters zijn het..
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En See tegen meer, maar ja misschien zit 'm dat juist in het Nederlands he... =P
Als ze een Kaninchen een Hase noemen zijn ze net zo fout bezig als Nederlanders die haas tegen een konijn zeggen.
Verder is een Nederlandse haas in het Duits gewoon Hase en een konijn een Kaninchen.

Het is niet als met Meer en See, dat resp. zee en meer betekent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ze bedoelen er inderdaad konijn mee. Maar mannen zeggen ook tegen een vrouw weleens hase,daar bedoelen ze zeker geen konijn mee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mannen zeggen ook wel eens Maus tegen hun vrouw. Moet je in Nederland niet proberen...