Is 'tandenpoetsen' een woord?

Is het correct Nederlands als 'tanden' en 'poetsen' aan elkaar geschreven worden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
9.3K

Het beste antwoord

Tandenpoetsen is een samengesteld werkwoord uit een zelfstandig naamwoord en een werkwoord, en dat plakken we inderdaad aan elkaar. Al mag je ook gewoon je tanden poetsen - maar dan is het werkwoord poetsen, wat je ook met koper of de vloer kunt doen.

Vergelijk : stofzuigen, houthakken, boekbinden, hordenlopen, koekhappen, kantklossen etc. etc.
Allemaal woorden die we aan elkaar schrijven en zijn samengesteld uit een zelfstandig naamwoord en een werkwoord,en daarmee een nieuw (zwak !) werkwoord vormen, OOK als het oorspronkelijke werkwoord sterk was.

In sommige gevallen kan het zelfs een heel andere tekst opleveren dan je bedoelde als je dit soort woorden uit elkaar plukt. Denk aan de cursus naakt modelschilderen terwijl dat gewoon naaktmodelschilderen moet zijn, en je niet in je blootje staat te kliederen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
rose
12 jaar geleden
In je, grappige, voorbeeld haal je, anders dan bij je eerdere voorbeelden, er een bijwoord af, i.p.v. een znw, waardoor het eigenlijk een ander fenomeen wordt. Anders werd het naaktmodel schilderen, wat natuurlijk beduidend minder grappig is. Het schijnt overigens dat het vdw van tandenpoetsen gisteravondmijntandengepoetst is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook naaktmodel is een zelfstandig naamwoord, zij het dan weer een samengesteld zelfstandig naamwoord ; het naaktmodel (wat weer iets anders is dan een naakt model). En al gebruik je het niet vaak, ik gok dat het voltooid deelwoord grammaticaal gezien getandenpoetst zal moeten zijn (analoog aan gestofzuigd), maar dat we de voorkeur geven aan het uit elkaar getrokken tanden gepoetst. Dan gebruiken we dus weer alleen het werkwoord poetsen, en niet tandenpoetsen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
LOL, leuk gevonden Marleen!!

Andere antwoorden (5)

Ja hoor, tandenpoetsen is een gewoon correct Nederlands werkwoord. Net als stofzuigen.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe zit het dan met de verleden tijd van tandenpoetsen? Bij stofzuigen is het gestofzuigd, omdat het een "onscheidbaar samengesteld werkwoord" is. (http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/755/) In dat geval zou het betekenen dat de verleden tijd van tandenpoetsen, getandenpoetst is. Maar dat accepteert de spelling controle niet...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan is het tanden gepoetst. Het is ook niet "ik tandenpoets..." net als "Ik stofzuig...". Het is: "Ik poets mijn tanden.....", dat klinkt niet als 1 woord.
Ja tandenpoetsen is een activiteit namelijk het poetsen van de tanden zoals stofzuigen bijv.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor, als je schrijft "tanden poetsen" bedoel je dat je bij het autorijden niet goed schakelt en je de tanden van de wielen in de versnellingsbak poetst. Voor verdere uitleg kijk maar eens bij de bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tanden poetsen zijn 2 woorden, een zelfstandig naamwoord gevolgd door een werkwoord. Het is: "Ik poets mijn tanden" en niet "Ik tandenpoets".

Toegevoegd na 6 uur:
Zie hier in het Van Dale woordenboek....het woord wat ik typte "tandenpoetsen" herkent het woordenboek niet omdat het verkeerd gespeld is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de min en de info weer, wat zijn we weer gezellig vandaag!
Ja, het staat in het WNT.