Heb in een reactie het woord ovaler, (meer ovaal dan een ander) gebruikt, maar de spellingscontroleur zegt dit woord niet te kennen.Wat is juist?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zegt het zelf: meer ovaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
spellingscontroleurs zijn ook niet altijd helemaal goed he
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is dat dan? Meer ovaal? Is dat dan juist platter ovaal of juist ronder ovaal? Ik denk dat het woord inderdaad niet bestaat, juist omdat het niet duidelijk is wat ermee bedoeld wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De spellingscontrole is gebaseerd op een grote woordenlijst. Niet alle woorden staan daarin. Zo vindt hij het woord "spellingscontrole" ook niet zo mooi hier. Je kunt daar dus niet vanuit gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb bij Martin's antwoord overigens verschillende voorbeelden gegeven van waarom dit niet verkeerd is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb na een reactie van Martin even wat gegoogled en vond bijv. deze sites waar het ook wordt gebruikt: http://nl.wikipedia.org/wiki/Rijsbes "De bessen lijken op ... maar zijn iets OVALER van vorm." http://www.satellietentv.nl/apparatuur.html "De offset schotel is daarentegen iets OVALER ..." http://www.smulweb.nl/recepten/1352853/Friands-financiers "De vormpjes hierin zijn hoger en OVALER dan ..." En zo kun je nog veel meer vinden. Het wordt dus ook gewoon gebruikt, in de zin van "meer ovaal".

Het beste antwoord

De spellingcontroleur kent niet alle woorden en vooral niet de context. Ovaal is namelijk een zelfstandig naamwoord en een bijvoeglijk naamwoord. De spellingscontroleur kan dan niet bepalen wat voor woordtype het is en rekent het fout. Maar ovaler is een goed Nederlands woord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb jij serieus een bron nodig voor feiten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb zelf dergelijke software gemaakt. En je kunt nooit 100% halen. Woorden die in een verschillende context iets anders betekenen zijn daar een voorbeeld van. En ook b.v. dat software gebaseerd op de Engelse taal op Nederlands wordt losgelaten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is algemeen bekend dat spellingcontroles op internet niet alles goed vertalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een spellingscontrole doet dan ook helemaal niet aan vertalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een betrouwbare bron is altijd welkom ;)

Andere antwoorden (3)

Sorry, het goeie antwoord is ovaler. Hierbij een bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ovaler is prima. Dit ei is ovaler dan die kiezelsteen.

De vergrotende trap wordt gevormd door -er achter het bijvoeglijk naamwoord te zetten. We schrijven alleen 'meer ...' als de vorm met -er een moeilijk uitspreekbaar woord zou opleveren. Dat is bij ovaler niet het geval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"De verklaring van de man is ophelderender dan de verklaring van de vrouw." Dan klinkt 'meer ophelderend' toch fijner in mijn oren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat Bliets zegt.
Ander voorbeeld:
- Mijn verwachtingen zijn nog hooggespannener dan bij die vorige film.
Hier kun je beter 'meer hooggespannen' gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overigens ben ik wel van mening dat de vergrotende trap met 'meer' erg lelijk klinkt in het Nederlands.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mee eens. Je hoort het helaas steeds vaker als het niet nodig is, ook op tv.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Mister Write,zou het dan niet "hoger gespannen" moeten zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Da's een goeie vraag.
Blijkbaar zijn daar geen duidelijke regels voor, zie http://taaladvies.net/taal/advies/tekst/22.
Daar worden diverse voorbeelden gegeven, onder meer hoger gelegen en hoger geplaatst naast hoogdravender. Op basis van de lijstjes met voorbeelden op die site zou 'hoger gespannen' misschien beter zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oh, hier hou ik zo van! Goeie vraag Moolkeesje, +
Ik zou zeggen: een ovaal is een specifieke vorm die niet meer of minder kan zijn. Cirkelvormiger komt mij ook vreemd voor. Driekoekiger?

Een plattere ovaal, ja, okee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor, Martin was niet de eerste. Ik heb dit al bij de reacties geschreven... :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen probleem Araignee...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Technisch gezien misschien niet, maar bij benadering wel. Dat ei daar is niet vierkant, maar dat blokje kaas daar is al een stuk vierkanter. Het ei daarentegen is overaler dan de kaas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dan zou de ene cirkel ronder zijn dan de andere? Zijn gezicht is ronder dan haar langwerpige (!) gezicht
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarom sprak ik ook van benadering. Het ei is ronder dan het blokje kaas. Daarmee zeg ik niet dat het ei rond is, slechts dat het rondER is. En alhoewel een ei niet perfect ovaal is, is het wel ovaler dan een voetbal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zegt niet alles, maar Dutch is as Dutch does zou ik zeggen. Als ik google op 'ovaler' vind een een boel Duits zoals "in ovaler Form", maar zo 1 2 3 geen Nederlands ovaler in de betekenis van 'meer ovaal'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoek dan op "ovaler in:nl". Gevonden via Google: http://nl.wikipedia.org/wiki/Rijsbes "De bessen lijken op ... maar zijn iets OVALER van vorm." http://www.satellietentv.nl/apparatuur.html "De offset schotel is daarentegen iets OVALER ..." http://www.smulweb.nl/recepten/1352853/Friands-financiers "De vormpjes hierin zijn hoger en OVALER dan ..." En zo kun je nog veel meer vinden. Het wordt dus ook gewoon gebruikt in de zin van "meer ovaal".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, veel meer vond ik eigenlijk niet. Wel een stel woordenboek- en encyclopediesites die meldden dat het woord niet bestond.
Maar goed, ieder z'n mening.