Waar komt , in het gezegde "vooruit met de geit "die geit vandaan?

12 jaar geleden
in: Taal
12.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van rechts?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar belangrijker nog, waar gaat die heen ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
naar de oliebollenkraam !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zo zei mijn moeder het altijd: vooruit met de geit, naar de oliebollenkraam!

Antwoorden (3)

Vroeger hadden de kleine keuterboeren een geit. Om het dier te kunnen melken moest het worden opgejut. Toe dan, vooruit! Daar reageerde de geit dommig en lomp op, zodoende dat het woord geit ook die bijbetekenis kreeg. Na langdurige actie kon het boertje dan uiteindelijk gaan melken.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vooruitmetdekuit is heel wat anders dan vooruit met de geit.
Amadea
12 jaar geleden
Dat de informatie van een site met die naam komt impliceert nog niet dat het antwoord onjuist is. Lees eerst eens wat op die site staat bij "geit"!
De geit staat bekend als niet erg meegaand, het is een beetje een koppig dier. Zie de uitdrukking 'bokkig' (bok = mannetjesgeit) voor iemand die niet wil meewerken, die tegenwerkt.

Vooruit met de geit zeg je wanneer het allemaal niet erg opschiet, terwijl je gewoon vaart wilt maken (handen uit de mouwen wilt steken, de boel eens flink wilt aanpakken enz.).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij komt het uit de tijd dat geiten ook wel als trekdieren voor kleine voertuigen ('bokkenwagens') werden gebruikt. Men zei 'vooruit met de geit' als het voertuig in beweging moest komen.