Het is de sop de kool niet waard.Welk sop wordt hier bedoeld?

Ik bedoel niet de betekenis van deze uitdrukking.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
10.3K

Het beste antwoord

Letterlijk is het sop in deze uitdrukking het water, vleesnat of vocht waarin de kool gegaard of geserveerd kon worden. Als dat echt van beroerde kwaliteit was, was het zonde om ze - zelfs goedkope en ruim voorradige- kool in te doen.

Grappig genoeg kwam het spreekwoord vroeger ook andersom voor, omdat kool inderdaad een nogal gewoon (inferrieur) ingredient was, waar je geen goed water of goede jus of bouilon aan moest verspillen.

Het geeft goed de bagatelliteit van iets aan ; het stelt al niks voor, maar ik zou er zeker niet zoveel moeite voor gaan doen. Het sop is de kool niet waard.

Toegevoegd na 55 seconden:
Sorry, ik kom een beetje laat omdat ik niet geknipt en geplakt heb en pas later een bron gezocht. : -( .Maar daar maak ik me niet druk om ; het sop is de kool niet waard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 geweldige toevoeging;-)

Andere antwoorden (4)

een uitleg gevonden:

Volgens het Woordenboek der Nederlandsche Taal betekent sop hier "nat waarin men iets kookt of dat men verkrijgt door iets in water te koken, inzonderheid: vleeschnat". Letterlijk betekent de uitdrukking: 'het sop (de 'jus') is niet goed genoeg om de kool erbij te doen', oftewel: de ingrediënten zijn te goed om te 'verspillen' aan het gerecht dat je maakt. Volgens Nederlandse spreekwoorden, spreuken en zegswijzen van Ter Laan komt eveneens de variant 'De kool is het sop niet waard' voor; Ter Laan noemt die "eigenlijk juister". In deze variant is dus juist de kool het inferieure ingrediënt. Ook Stoett zegt in zijn Nederlandsche spreekwoorden, spreekwijzen, uitdrukkingen en gezegden dat 'De kool is het sop niet waard' de oorspronkelijke vorm is: "de kool is het sop niet waard, dat men er opgiet". De grote Van Dale (2005) neemt alleen 'Het sop is de kool niet waard' op; dat is inderdaad verreweg de gebruikelijkste vorm.

Vergelijk ook de uitdrukking 'Iemand in zijn eigen sop gaar laten koken' ('geen zin meer hebben om aandacht aan iemand te besteden'). Ook hier betekent sop 'kookvocht'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het sop is het water of de jus waar het in gekookt wordt, dat is de kool niet waard omdat het zo slecht is. Of juist andersom: dat de kool te slecht is om aan deze jus te verspillen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Het sop is de kool niet waard' betekent dat iets niet de moeite is om je er druk over te maken: 'Stil nu maar, het sop is de kool niet waard.'

Volgens het Woordenboek der Nederlandsche Taal betekent sop hier "nat waarin men iets kookt of dat men verkrijgt door iets in water te koken, inzonderheid: vleeschnat". Letterlijk betekent de uitdrukking: 'het sop (de 'jus') is niet goed genoeg om de kool erbij te doen', oftewel: de ingrediënten zijn te goed om te 'verspillen' aan het gerecht dat je maakt. Volgens Nederlandse spreekwoorden, spreuken en zegswijzen van Ter Laan komt eveneens de variant 'De kool is het sop niet waard' voor; Ter Laan noemt die "eigenlijk juister". In deze variant is dus juist de kool het inferieure ingrediënt. Ook Stoett zegt in zijn Nederlandsche spreekwoorden, spreekwijzen, uitdrukkingen en gezegden dat 'De kool is het sop niet waard' de oorspronkelijke vorm is: "de kool is het sop niet waard, dat men er opgiet". De grote Van Dale (2005) neemt alleen 'Het sop is de kool niet waard' op; dat is inderdaad verreweg de gebruikelijkste vorm.

Vergelijk ook de uitdrukking 'Iemand in zijn eigen sop gaar laten koken' ('geen zin meer hebben om aandacht aan iemand te besteden'). Ook hier betekent sop 'kookvocht'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eh,...die was al geknipt & geplakt.....
Voor je de kool gaat eten was je die eerst af natuurlijk, omdat we tegenwoordig bespoten groente hebben doen we de kool in een teiltje met een paar druppeltjes dubro erbij om er zeker van te zijn dat het netjes schoon wordt. Niks mis mee, want je borden en bestek waarmee je eet wordt ook met dubro schoongemaakt. Omdat dubro zo goedkoop is en de kool relatief duurder zegt men dat het sop de kool niet waard is. Ik snap niet waarom mijn voorgangers het verschil tussen sop en sap niet weten en het heeft helemaal niks met koken te maken maar ja ik kan alleen voor mezelf spreken.