Is het 'die', of 'dat' standaard??

zie vraag.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
3.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
?
Amadea
12 jaar geleden
Is kortgeleden ook wat uitgebreider gevraagd: http://www.goeievraag.nl/vraag/verschil-tussen.307647

Antwoorden (3)

Het is die standaard.

Toegevoegd na 2 minuten:
Die verwijst in de meeste gevallen naar 'de-woorde'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is "de standaard", dus "die standaard" en "deze standaard" kunnen beide. Als je "standaard" als bijvoegelijk naamwoord wilt gebruiken, hangt het af van het zelfstandig naamwoord. Als het zelfstandig naamwoord een het-woord is, wordt het: "het standaard ...".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt helemaal, maar je maakt het hier misschien niet gemakkelijker door ;-)
Het is: die standaard.

nl. standaard is mannelijk, daarom is het lidwoord dat erbij hoort: 'de' en het bijhorende aanw. vnw. 'die'

Voor onzijdige woorden zoals 'land' en 'paard' is het lidwoord dat erbij hoort: 'het' en het bijhorende aanw.nvm 'dat'