Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is correct taalgebruik: theoretisch examen of theorie examen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allebei correct, alleen een theoretisch examen betekent dat het examen niet bestaat in de werkelijkheid.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

"Een theoretische examen" zegt, in mijn ogen, iets over de inhoud van het examen: het is gericht op de theorie.

"Een theorie examen" zegt, volgens mij, waar het examen over gaat, namelijk bepaalde theorie.

Zo kan een rijexamen theoretisch zijn: tijdens het afrijden werd er meer gevraagd naar verkeersborden en regels dan dat er op het rijden zelf werd gelegd. Maar als er sprake is van een theorie examen dat is dat een schriftelijk examen over de theorie: de verkeersborden en verkeersregels.

Kan je hier wat mee?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan een theoretisch examen hebben over een onderwerp naast een praktijkexamen, en je kan een examen hebben over een bepaalde theorie, het zogenaamde theorie examen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is theorie-examen beter want 'theoretisch examen' zou je kunnen opvatten als een examen dat alleen in theorie bestaat (dus niet echt).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is theorie-examen. Je zou het aan elkaar kunnen schrijven (theorieexamen), maar een koppelteken ertussen vergroot de leesbaarheid.

Dat is overigens de algemene regel in het Nederlands (anders dan het Engels): je schrijft samenstellingen aan elkaar. Verkeerd gebruik ervan (overbodige spaties, zoals in ('theorie examen') wordt ook wel de Engelse Ziekte genoemd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding