hoe vind je de bijstelling en de bijvoeglijke bepaling in een zin?

Ik ben bezig met leren maar ik snap er geen bal van, zouden jullie mij kunnen helpen? graag met voorbeeld.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
4.7K

Het beste antwoord

Een bijvoeglijke bepaling zegt iets over een zelfstandig naamwoord en kan uit een of meerdere woorden bestaan.
De sportieve tegenstander. (sportieve) Bijv. bepaling bij jongen.
Hij gaf een korte en duidelijke uitleg. (korte en duidelijke) Bijv.bep. bij uitleg.
http://www.cambiumned.nl/bijvoeglijke%20bepaling.htm

Een bijstelling komt meteen ná een zelfstandig naamwoord (of zelfstandig-naamwoord groep) en geeft een verklarende toevoeging van dat zelfstandige naamwoord (of groep)
Het heeft dezelfde functie als een bijvoeglijke bepaling.
Ruud Lubbers, de toenmalig minister-president, kon zich van het voorval niets herinneren. http://taaladvies.net/taal/advies/term/18/bijstelling/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De bijvoegelijke bealing komt voor in een zinsdeel en zegt iets over het kernwoord.

De hond van de buren heeft zes kleine puppies.

pers. vorm = heeft
werkw. gez. = heeft

wie heeft?

ond. = de hond van de buren

wat heeft de hond van de buren?

lijd. voorw. = zes kleine puppies

aan wie (of voor wie) heeft de hond van de buren (zes kleine puppies)?

meew. voorw. = -

welke zinsdelen blijven over?

bijw. bep. = -

Wat zijn kernwoorden in de zin en wordt er iets over gezegd?

bijv. bep. = van de buren (zegt iets over hond)

bijv. bep. = kleine (zegt iets over puppies)

-------------------------------------
Een bijstelling is een bijvoegelijke bepaling zonder gezegd. ze staat altijd direct achter het woord of de woordgroep waarnaar ze verwijst en vertelt daar iets meer over.

De oude dame droeg haar mooiste juwelen, een gouden ketting met oorbellen, alleen op feestdagen.

In deze zin verwijst een gouden ketting met oorbellen naar juwelen en vertelt er iets meer over.

bijst. = een gouden ketting met oorbellen (bij juwelen)

Oh, oh, Den Haag, mooie stad achter de duinen.

In deze zin verwijst mooie stad achter de duinen naar Den haag en vertelt er iets meer over.

bijst. = mooie stad achter de duinen (bij Den haag)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Onze directeur, de heer Pietersen, zal een toespraak houden", "NN, de beste voetballer van Nederland, is vertrokken"
De bijstelling is altijd een zelfstandig naamwoord of een zelfstandige groep en staat altijd achter de kern van een zelfstandige groep. In gesproken taal krijgt de bijstelling vaak een andere toonhoogte dan de rest van de zin. In geschreven taal staat de bijstelling tussen komma's.