Waar komt het woord "zielepiet" vandaan?

Bij de intocht van Sinterklaas had mijn dochter het over de ziele piet. Ik vond de naam wel grappig, maar waar komt het toch vandaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
4.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is het : zieleNpiet , volgens het groene boekje.

Het beste antwoord

De ware oorsprong is te vinden in het geloof en wel die van Petrus: 1 Petrus 1:9 daar gij het einddoel des geloofs bereikt, dat is de zaligheid der zielen. Mede dankzij deze uitspraak is Petrus (Peter in het Engels uitgesproken als: Pieter) verwant met de ziel. Het woord zielenpoot heeft zijn oorsprong uit de tijd dat er lepra heerste omdat de desbetreffende ledemaat ten ziele ging. Het lijkt een logische verbastering omdat het op elkaar lijkt maar dit blijkt in origine niet het geval te zijn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zielepoot werd zielepiet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
En, waar kwam zielepoot vandaan?
(minnetje niet van mij...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat moet je maar in een reguliere vraag stellen, meneer antwoordman...
piet is een bekende naam
ziele is van zielig
zielige piet
zielepiet

klinkt logisch in mijn oren.