Waarom wordt jaloezie ook wel 'het groene monster' genoemd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
5.9K

Het beste antwoord

De oorsprong van deze uitspraak is niet helemaal bekend.
Shakespeare heeft de uitspraak gebruikt in een aantal van zijn toneelstukken, maar waarschijnlijk werd de uitspraak al gebruikt voor Shakespeare.
Engelsen uit de Renaissance koppelden emoties of persoonlijke eigenschappen vaker aan kleuren. Sommige kleuren werden geassocieerd met de lichaamsvloeistoffen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik denk zelf dat het net zoiets is als 'groen zien van jaloezie', en dat het dan 'het groene monster' genoemd word omdat jaloezie als een negatieve emotie gezien wordt. Maar dit is slechts een shot in the dark, misschien dat andere een beter antwoord kunnen geven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat het een heel vervelend gevoel kan zijn en de uitdrukking is " groen van jaloezie zien" dus dat gecombineerd leidt tot '"het groene monster"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jaloezie wordt ook gezien als een monster met groene ogen. Dat is gebaseerd op Shakespeare's Othello.

Ten minste dat zegt wikipedia erover.
Het groen komt dus van de kleur van de ogen.
amigo