Is er verschil tussen informatie en inlichtingen?

Ha, die Lezers;

Ik zie dat zo: inlichtingen zijn kale gegevens, pas als je met die gegevens iets kunt vormen ze informatie. Een simpel gegeven als bijvoorbeeld de prijs van een huis geeft weinig informatie als je niet meer extra inlichtingen hebt. Dus; zijn inlichtingen en informatie synoniemen of niet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
3.8K

Het beste antwoord

Iedereen kan je voorzien van inlichtingen, maar pas na een gedegen analyse van een specialist zijn deze inlichtingen bruikbaar als informatie.

Een voorbeeld is als een militaire patrouille terugkomt met allerhande gegevens over de lokale bevolking. Dit zijn inlichtingen die men heeft ingewonnen door zien en praten.

Deze inlichtingen worden geinterpreteerd en geanalyseerd, daarna kan men de inlichtingen ombouwen in informatie voor anderen die een patrouille gaan lopen. Het ombouwen van kale gegevens (inlichtingen) naar verbanden en een groter geheel levert informatie.

Voorbeeld:
Je ziet iemand met een steen een ruit ingooien van een auto, dan kan je dit melden aan de politie als een strafbaar feit (inlichtingen).
Deze gaat dan analyseren en misschien was het wel iemand die zich had buitengesloten en is er geen strafbaar feit gepleegd. na deze analyse heb je dus bruikbare informatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Naar mijn mening zijn beide termen absoluut als synoniem uitwisselbaar.

Misschien dat het slechts het gevoel is dat je erbij krijgt, maar of je nu ingelicht bent over iets, of je voorzien bent van informatie over iets, of je ergens van op de hoogte gesteld bent, enzovoort, het is volgens mij hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Ik denk het ook. +1
AWM
14 jaar geleden
Ja, maar je kunt iemand ook bergen informatie geven die geen inlichting bevat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn taalgevoel zegt dat zoiets niet kan, omdat inlichtingen voor mij hetzelfde betekent als informatie en inlichten betekent van informatie voorzien. Natuurlijk kun je iemand inlichten en daarbij niet al te veel zeggen over het onderwerp in kwestie, maar je kunt iemand ook slechts beperkte informatie geven en op die manier dus weinig zeggen.
De termen uit de informatietheorie hiervoor zijn gegevens en informatie; data and information. En daar zit welzeker verschil tussen. (Zie bron)