waarom staan de letters van het alfabet in die volgorde?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1.2K

Antwoorden (3)

Deze vraag is al eens gesteld, kijk maar even hier:

http://www.goeievraag.nl/vraag/volgorde-alfabet.5964

Het is pas in 1450 dat het abecedarium (een gedrukt leerboekje, waarin het abc) in de scholen gebruikt wordt. Het alfabet (van het grieks alfa, beta, gamma, delta, epsilon enz) is dan weer afkomstig ivan het Fenicisch alfabet (8ste eeeuw voor Christus) Er waren in feite talrijke varianten van het Griekse alfabet alvorens de Ionische variant van Milete in 403 v.Chr. zou worden ingevoerd te Athene en zo de rest van de Griekse wereld zou veroveren. Dus denk ik dat 403 voor Christus iets dichter bij de waarheid ligt.
[Door: Patrick] Ik heb het bovenstaande dus niet zelf geschreven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat dat nu eenmaal het alfabet is
je kan het eens zelf proberen om t hele alfabet door de war te gooien maar ik denk dat je snel weer begint met het abc
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat anders dat liedje niet meer klopt wat kinderen op de basisschool leren ;)
Wel een grappige vraag trouwens.
Zo snap ik nooit waarom de toetsen van een toetsenbord juist weer NIET op volgorde van het alfabet zitten.