Bij wie komt de uitspraak "You wouldn't download a car" vandaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.5K

Antwoorden (3)

Van een reclame tegen internetpiraterij. Er was een campagne tegen illegaal downloaden, daarin werd het stelen van een auto of kleding vergeleken met het downloaden van een film of van muziek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, dat klopt. Maar nu 3D printen de toekomst schijnt te worden, gaan mensen misschien wel beginnen met het downloaden van auto's, om ze vervolgens uit te printen :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt eraan welke versie je bedoelt :). Deze bestaat ook nog:
http://www.youtube.com/watch?v=ALZZx1xmAzg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
I would!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een mooi appel aan het moreel, maar de waarheid is dat de meeste mensen maar wat graag een auto zouden 'downloaden' (ongemerkt, stiekem, moeilijk te ontdekken stelen). Of hun boodschappen, of wat dan ook wat los en vast zit, als het ze maar niks kost.
Hoe en door wie het spul dan gemaakt moet worden, doet natuurlijk niet ter zake.... Maar het antwoord is, uiteraard, juist.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk dat dat best wel meevalt. Want stel dat wat Krekatos zegt klopt. Stel dat we in de toekomst echt auto's kunnen downloaden, en thuis met onze 3d printer kunnen uitprinten. Dan fabriceert jouw eigen printer het materiaal. In principe betaal je dan alleen nog voor zaken als het design, gebruik van het merk e.d. en is een auto dus stukken goedkoper. Enfin, het is misschien een wat diepgaande gedachte.
Ooit komt er ook een dag dat het internet aan banden wordt gelegd. Digitaal kun je net zoveel schade berokkenen als in het echte leven. Daarom denk ik dat men in de toekomst gewoon betaalt voor zijn zaken, in plaats van het risico te nemen om gepakt te worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is inderdaad een heel ander verhaal. Wanneer je echter een film op DVD koopt, betaal je niet alleen voor het plastic schijfje en het lullige doosje met het gekleurde papiertje, maar voor de INHOUD, die het merendeel van de prijs bepaald, omdat daar niet een clubje mensen gratis een film heeft lopen draaien. De discussie over intellectueel eigendom is inderdaad nog lang niet uit gevoerd, en de techniek noodzaakt ons om daar op een andere manier over nate denken, maar vooralsnog is niet betalen voor iets dat geld kost, en het je geheel of gedeeltelijk toe-eigenen gewoon diefstal, punt. Zo niet wettelijk, dan toch zeker moreel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wettelijk en technisch is het sowieso geen diefstal. Als jouw auto gestolen wordt heb je de deze niet meer, bij een digitale kopie is er hoogstens sprake van theoretische inkomsten derving (het is namelijk niet zo dat elke gedownloade cd/dvd anders een gekochte was). http://jkeyaudio.files.wordpress.com/2011/10/piracy-vs-theft.jpg Moreel is het blijkbaar ook iets anders, of misschien voelt het alleen maar anders. Een fysiek object wegnemen daar zou ik me raar/schuldig bij voelen, downloaden doe ik constant zonder enig gevoel erbij.
Die uitspraak komt uit Australië uit 2006 en het was een filmpje tegen het gratis downloaden van films en muziek, internetpiraterij. Op elke onbespeelde DVD stond aan het begin dit filmpje met de titel: Piracy, it's a crime. Vervolgens kwamen dan teksten zoals You wouldn,t steel a handbag, you wouldn't steel a fruitcake, you wouldn't steel a movie, you'd probably steel a wallet, downloading is steeling. De variatie: you wouldn't download a car is gewoon een woordgrapje dat er op internet over gemaakt is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier handelt het zich om een Australische reclame tegen internetpiraterij uit 2006. Destijds werd down under een omvangrijke kruistocht tegen allerlei vormen van illegaal downloaden gevoerd. Autodiefstal werd hierbij vergeleken met het wederrechtelijk downloaden films, informatie, muziek, etc.